Toekomst met lieve jongen met psychische problemen

C. M. Chr. Rots - de Weger / 4 reacties

Vraag

Ik heb een jaar een relatie met een jongen die al een aantal jaren psychische problemen heeft. Hij krijgt hulp en slikt medicijnen, maar ik merk nog niet echt verschil. Hij denkt ook dat heel de wereld een hekel aan hem heeft, terwijl dat niet zo is. Hij heeft lieve ouders, lieve vrienden en lieve collega’s, dus daar ligt het niet aan. Hij wil verder ook niet op zoek naar andere hulpmiddelen, omdat hij denkt dat het niet aan hem ligt. Hij zegt dat er helemaal niets aan te doen valt. Het probleem ligt aan zijn omgeving en niet aan hem. Hij doet er dus ook verder niets aan, terwijl ik zie dat hij heel ongelukkig is en dat maakt mij ook ongelukkig en verdrietig.

Hij vertrouwt mij 100 procent en hij is ook heel lief, maar heb ik wel een toekomst met deze jongen? Hij heeft al genoeg aan zijn eigen problemen, maar ik ben bang dat hij niet ook nog eens mijn problemen (die er nu niet zijn gelukkig), erbij kan hebben. Ik weet ook niet of hij wel voor mij zou kunnen zorgen. We zijn beiden eind twintig.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je hebt serieuze twijfels omtrent de relatie die je nu een jaar hebt met een lieve jongen die kampt met psychische problemen. Tja, ik kan je twijfel begrijpen, maar helaas niet wegnemen. Nu kan niemand in de toekomst kijken, maar je kunt je wèl afvragen of jij het ziet zitten om met hem oud te worden.

Een jongen die lief is -en lief voor jou, schrijf je- is heel fijn, maar ik lees tegelijk in je brief dat de relatie voornamelijk om hém draait. Vraag je dus af wat hij aan jou te geven heeft, nu én later, aan zorg, houvast, steun, liefde, enzovoort. Hij heeft hulp en slikt medicijnen, schrijf je. Wat betekent die hulp, ofwel: kunnen jullie niet eens met de hulpverlener gaan praten over jullie beider toekomst? Wordt medicatie ooit afgebouwd en wat is dan eventueel de verwachting? Hij wil geen andere hulp, schrijf je, omdat hij daar geen verwachting van heeft. Dat kán, maar wat zegt bijvoorbeeld zijn huisarts van de situatie? Probeer antwoorden te krijgen op mijn vragen, dat helpt je misschien op weg.

Het is in de huidige situatie erg moeilijk om de relatie te beëindigen omdat je niet weet hoe hij zal gaan reageren. Maar een voortslepende relatie die misschien uiteindelijk toch tot niets leidt heeft ook geen zin, toch? Je ziet, een echt advies heb ik niet voor je. Behalve: wees eerlijk tegen jezelf, hoe moeilijk het ook kan zijn voor dít moment! Het is fijn, dat je kunt constateren dat jíj nu geen ‘problemen’ hebt, maar jullie staan samen voor een niet gemakkelijke keuze. Juist nu hij jou voor 100 procent vertrouwt, zou hij jouw kant van jullie verhaal zeker moeten horen en hopelijk (een beetje) begrijpen. En: ga eens praten met mensen die je kent en die je vriend kennen. Wellicht kom je daar verder mee.

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

verkering
4 reacties
drj
Ik hoop, dat je met het antwoord van mevrouw Rots aan de gang gaat. Een huwelijk is niet alleen een liefdesrelatie, maar inderdaad ook ondersteuning van elkaar en niet alleen mantelzorg van een kant.
Als hij zich in principe door de hele wereld in de steek gelaten voelt, dan kun je er van opaan, dat hij op een dag datzelfde gevoel bij jou zal hebben.

Er zijn nieuwe ontwikkelingen op het gebied van depressie (bv. esketamine), zodat het belangrijk lijkt alles op alles te zetten psychisch gezond te worden. Elk van de partners in een relatie hebben wel de taak van hun kant zo goed mogelijk aan hun eigen geestelijke gezondheid te werken, zodat ze ook echt partner zijn en niet de ander als kruk gaan gebruiken om op te leunen zonder zelf iets te veranderen.

Veel wijsheid en een relatie toegewenst, die ook echt een relatie is.
Rembrand
Zolang je vriend de oorzaak en instandhouding van zijn psychische problemen bij zijn omgeving legt,lijkt er weinig kans op vermindering van zijn klachten. Zelf als zijn omgeving (deels) oorzaak is van de klachten zal hij toch zelf aan de slag moeten. Medicijnen kunnen een steuntje in de rug geven, maar therapie gericht op inzicht en verandering van gedrag kunnen verbeteringen bewerkstelligen.
Weet je wat zijn diagnose is? Een chronische depressie of een persoonlijkheidsstoornis vragen verschillende benaderingen.
Zolang jij hem steunt heeft hij misschien onvoldoende motivatie en moed om een zwaar traject in te gaan. Wanneer je afstand neemt zal het voor jullie beiden heel moeilijk kunnen worden.
Wat zit jij in een moeilijke rol lieve vragensteller! Veel wijsheid en steun gewenst.
Samanthi
Lieve vragenstelster
Uw vriend is geen jongen maar een volwassen man, zo moet je hem ook zien, hij heeft therapie nodig, als je met hem trouwt ben je zin vrouw, niet zijn therapeut of mantelzorger zoals mevr. Rots ook aangeeft, misschien eens praten met een systeem therapeut?
Heel veel sterkte
Nadine95
Wat verwacht je van een goede echtgenoot? Welke verantwoordelijkheden kan hij aan? En heeft hij jou nodig om hierin te groeien of moet hij hierin juist losgelaten worden? In hoeverre geloof je ook nog in hem?
Leun maar wat meer achterover en kijk wat er gebeurt als hij ineens wel verantwoordelijk is. Als het een goeie is dan pakt hij deze.
Als hij zichzelf alleen maar meer slachtoffer vindt dan kun je je eigen conclusies trekken.
Ps. jullie zijn eind de 20, nog tijd genoeg om het te laten ontwikkelen