Hopeloos verliefd en getrouwd

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een jonge vrouw, getrouwd (maar niet gelukkig) en we hebben kinderen. Al jaren houd ik niet meer van mijn man. Ik waardeer hem wel, bijvoorbeeld in de zorg voor onze kinderen en dat hij mij helpt in het huishouden. Maar ik houd niet meer van hem, voel me niet verliefd, vind hem niet meer aantrekkelijk en vooral staat zijn persoonlijkheid me meer en meer tegen. Hij is heel vaak niet vriendelijk, maar kortaf of chagrijnig. Hij praat weinig en moppert vaak en vlug op de kinderen.

Hij vraagt nooit naar mijn innerlijk. Ik weet dat hij dol op mij is, maar hij praat tegen mij alleen over zijn werk. Mijn man is erg gesloten. Ik ben spontaan en erg gevoelig. Eigenlijk zijn we in alles compleet verschillend.

Nu is het zo dat ik een andere man heb leren kennen door zakelijk contact. Het hele jaar door komen we elkaar af en toe tegen via het werk. Hij is getrouwd. Spontaan. Super vriendelijk. Hij praat graag. Heeft humor en maakt complimentjes. Ruim een jaar ben ik nu hopeloos verliefd. Dat wil ik niet! Want het is niet goed. Hij is getrouwd en ik ook. Ik moet mijn man trouw zijn, dat heb ik aan God en mijn man beloofd toen we trouwden. Dat weet ik! Maar wanneer ik die andere man weer een tijdje heb meegemaakt, lig ik in de week daarna ‘s nachts uren wakker omdat ik hem niet uit mijn hoofd kan krijgen. Ik bid dan of God het weg wil nemen maar mijn gebed stijgt niet op.

Heeft u alstublieft tips voor me wat ik kan doen? Het is geen optie om het contact uit de weg te gaan, het zakelijk contact is niet te vermijden of te stoppen en we hebben nog wat andere dingen gemeen. Ik kom hem hoe dan ook tegen. Mijn man hierover vertellen lijkt me ook geen goed idee, hij heeft  de scheiding van een vriend meegemaakt en was daar erg van ontdaan. Ik denk dat hij zich vreselijk gekwetst zou voelen wanneer hij mijn gevoelens zou kennen. Maar hoe nu verder?

Een hopeloos verliefde vrouw.

Antwoord

Beste hopeloos verliefde mevrouw,

Ja, hopeloos. Dat is het, uw verliefdheid. Stop er dus mee. Gewoon domweg stoppen met vergelijken, aandacht geven, tegenkomen en verliefd zijn op ‘de ander’. U bent inderdaad getrouwd en hebt beloften gedaan aan uw echtgenoot. Dat een huwelijk niet altijd gemakkelijk is, klopt. Maar dit betekent niet dat het met een ander beter is. Buurmans gras líjkt altijd groener en mooier, maar ook daar komt vroeg of laat onkruid tussen!

U hebt voor uw man en gezin gekozen, ooit. Bevestig die keuze opnieuw door ervoor te gáán! Misschien met wat hulp van een therapeut, want de stemmingen van uw man (niet vriendelijk, knorrig, enz.) maken de omgang met elkaar niet gemakkelijker. Het komt wél ergens vandaan, dat gemopper... heeft het niet ook met uw eigen houding te maken?

Waar een wil is is een weg, maar het begint met de wíl. Úw wil. Ofwel: úw keuze. En die hèbt u al gemaakt. Jaren geleden, toen u trouwde. Relatietherapie is het advies dat ik u zou willen geven: gesprekken met een deskundige in plaats van slechts een schriftelijke reactie van mij.

Ik wens u sterkte!

Marijke Rots

Tags in dit artikel:

relatieproblemen