Zoenen voor de leuk

W.E. (Wilbert) Weerd / 1 reactie

Vraag

Ik ben een meid van 19 jaar oud en ik ben volledig heteroseksueel en heb geen verlangen om een relatie aan te gaan met andere dames. Ik heb wel meerdere malen met een ander meisje gekust en gezoend; puur voor de leuk en gein en anders zodra ik een drankje of twee op had. Wordt dit gezien als een zonde?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Ik begin dit antwoord met een wedervraag. Je mag die vraag ook als antwoord zien maar eventueel ook beantwoorden voor jezelf. Stel dat het antwoord op deze vraag: “ja” is, wat zou dit dan voor je betekenen?

Ik wil je vraag niet concreet beantwoorden maar wel wat schrijven over wat zonde is, waarom mensen zondigen en wat Gods antwoord op onze zonde is in de hoop dat dit helpt om voor jezelf antwoord te vinden op deze vraag.

Letterlijk betekent het woord zonde in het Grieks: ἁμαρτία, hamartia, het missen van het doel. De vraag die je dan weer kunt stellen is: wat is het doel van de mens? Daar zijn boeken over volgeschreven maar ik beperkt mij even tot het woord: leven. Eeuwig leven is het kennen van God de Vader en Jezus Christus die Hij gezonden heeft. Er is geen leven buiten God om en Hij heeft het leven gemaakt. Hij is het leven. In de eerste Johannesbrief legt Johannes het als volgt uit: Een ieder die zondigt, heeft Hem niet gezien en heeft Hem niet gekend. We zondigen omdat we los van God zijn (geraakt). Maar gelukkig kwam Jezus om het verlorene te zoeken en te redden. Hij kwam voor zondaars om hen te verzoenen met Zijn Vader. Daarvoor gaf Hij zijn leven. Zoals Paulus schrijft in Romeinen 3:23-24: “Want allen hebben gezondigd en missen de heerlijkheid van God, en worden om niet gerechtvaardigd door Zijn genade, door de verlossing in Christus Jezus.”

Het gaat erom dat je in Jezus gelooft. Als je jezelf aan Hem toevertrouwd en je Hem volgt verander je van binnen en van buiten. Door Zijn Geest overtuigt Hij van zonde en dat doet ook door Zijn woord. Zonde begint en ontspringt van binnenuit, uit het hart (Markus 7). Als we van zonde overtuigd raken en we krijgen berouw is daar altijd de vreugde van Gods vergeving. Vanwege die vreugde keren we ons af van onze oude wandel en zoeken naar wat Hij wil (Psalm 51). Door die wandel en het verlangen God steeds beter te leren kennen, leren we vaak ook de diepere liefde van ons eigen hart kennen. Bekering is daarom niet alleen iets niet meer doen, maar ook een verandering van liefde. Waar je eerst je liefde op aardse vervulling zette heb je Hem nu lief, meer dan wat dan ook. Dan ben je ook niet zozeer meer gericht op niet meer zondigen maar allereerst op Hem. Als je dat kent weet je ook aan Wie je deze vraag allereerst moet stellen, namelijk niet aan Refoweb maar aan de Heere God. Mocht je vanuit de Bijbel meer willen weten wat wel en niet zonde is raad ik je aan Efeze 5 en Galaten 5 te lezen. Dat zijn korte brieven die je ook in 15 tot 20 minuten helemaal kunt lezen (of luisteren via een Bijbel app).

Groetjes,
Wilbert Weerd

Tags in dit artikel:

zoenen
1 reactie
HansHak12345
Als je een oprecht Christen bent ben je tevens een beelddrager van Christus.
Hoe kan je je acties zoals zoenen of andere uitingen maar dan ook nog onder genot van een drankje waarin alle remmen los springen dit gedrag verantwoorden t.o.v. Christus. satan voert deze dingen aan om je belachelijk te maken in het gedrag van jou als Christen.
Is jouw liefde naar Christus van zo,n belang voor jou dat je hier afstand van wilt doen of wil je twee heren dienen met jouw gedrag.
Beelddrager is het belangrijkste wat een Christen moet navolgen. Ik zeg niet dat je dan geen plezier meer mag hebben in je leven maar aan plezier zitten consequenties. Dus bidt en belijdt deze situatie en je krijgt vanzelf antwoord. Zondigen laat vaak een gevoel achter van spijt dus beoordeel jezelf hierin.
Je moet tenslotte groeien en leren als Christen dus ik heb respect voor je hoe je dit ter sprake brengt. En groeien in Christus gaat met vallen en opstaan dus til er niet te zwaar aan maar bezint eer gij begint is iets wat iedere Christen moet doen voordat hij of zij ergens aan begint. Succes in je groeiproces.