Huwelijk herstellen

Ds. R. W. van Mourik / 6 reacties

Vraag

Bij ons in het gezin spelen veel zaken, veel spanning en verdriet. Dit komt door onze scheiding. Ik zou echt heel graag mijn huwelijk weer herstellen. Ik heb ingezien dat ik grote fouten heb gemaakt. Drie jaar geleden ben ik echt tot geloof gekomen. Dit is een groot wonder. Wel bij het Woord opgevoed. Ook in ons huwelijk de kinderen christelijk opgevoed. Maar eigenlijk begreep ik er niets van. Nu is alles anders. Maar mijn ex-man en de kinderen begrijpen mij niet. Ik heb een groot vertrouwen in God dat Hij ons huwelijk weer kan herstellen. Heb echt al meerdere keren een antwoord op mijn gebed gehad. Mijn liefde voor God staat bovenaan. Het doet mij zoveel verdriet dat ik niet begrepen word. Ook onze omgeving (reformatorisch) vindt dat ik me er gewoon bij neer moet leggen dat ons huwelijk voorbij is. Maar denk ik dan te groot van God? Hij kan en wil ons toch helpen? Zijn er hier op Refoweb echtparen waar God dit wonder ook gedaan heeft? Zou zo graag getuigenissen hier over lezen.

Antwoord

Het is lastig om op deze vragen antwoord te geven. Als zich een scheiding voltrokken heeft in een huwelijk is dat doorgaans blijvend en definitief. Daarom is het wel te begrijpen dat er mensen zijn, ja, ook reformatorische christenen die zeggen dat je huwelijk voorbij is en dat er geen weg terug is. Dat heeft natuurlijk ook te maken met het feit dat er soms al een nieuwe relatie is ontstaan bij de ex-man of ex-vrouw. De weg terug is dan echt afgesloten.

Aan de andere kant is het ook wel te begrijpen dat er de verwachting is dat God een verbroken relatie weer kan herstellen. Wat bij de mensen onmogelijk is, is immers mogelijk bij God. Dat vertrouwen mag er zijn. Dan wordt er echt niet te groot van God gedacht. Het is echter wel belangrijk dat de andere partij dat ook belijdt en gelooft. Dat is nu zeker niet het geval. Er is geen begrip voor het vertrouwen dat er is dat God het huwelijk weer kan herstellen. Als dat van de andere kant ook beleefd en geloofd zou worden, ja, dan zou de weg naar herstel wellicht weer open gaan. Als er wonderen zijn ervaren op het gebed, mag daar in deze situatie ook verwachting van zijn.

Ondanks alle overwegingen om je heen van christelijke mensen en ook ondanks het onbegrip bij de ex-man, toch is God in staat om verandering te geven. Wie weet zijn er wel getuigenissen van mensen die dat meegemaakt hebben. Dat kan dan ook moed geven voor de eigen situatie. Leg deze zaak voortdurend voor God neer in het gebed en verwacht grote dingen van Hem. Maar wees aan de andere kant ook nuchter en accepteer de weg die God nu met jullie gaat. God wil ook in de gebrokenheid van een relatie Zijn nabijheid en genade doen ervaren.

Ds. R. W. van Mourik,
Alblasserdam

Lees meer artikelen over:

echtscheiding
6 reacties
Johnvb
Ja, er zijn huwelijken die hersteld worden nadat er een scheiding is geweest!

Van nabij meerdere meegemaakt. Oa. van mijn nicht en neef, onafhankelijk van elkaar tot geloof en bekering gekomen na hun scheiding, elkaar de zonden en tekorten beleden en toen toch weer een proces ingegaan van heling en herstel van vertrouwen, door middel van huwelijkspastoraat. Wat mocht resulteren in een (ver)nieuw(d) huwelijk.

God kan alles! Houdt dat vast! God wil ook dat zonden beleden worden, elkaar vergeving geschonken wordt en er herstel komt van relaties.
Denk bv aan de tekst uit 1 Korinthe 7 vers 10 en 11: ....dat de vrouw niet zal scheiden van haar man, en als zij toch gaat scheiden, moet zij ongehuwd blijven, of zich met haar man verzoenen, en dat een man zijn vrouw niet zal verlaten.

Twee wegen dus: of verzoening, als dat niet gaat of lukt, daar heb je wel de twee partijen voor nodig, dan blijft het ongehuwd blijven over.
Dat is een moeilijke weg, maar wel heilzaam. Omdat het naar Gods woord is.

Overigens is er verschil in vergeving en verzoening. Vergeving is dat je vrij bent van bitterheid en wrok naar de ander. Verzoening is een spade dieper. Dat gaat verder en is herstel van vertrouwen, herstel van liefde, herstel van eenheid.

Er kunnen dus situaties zijn waarin men wel elkaar vergeven heeft en daarin de juiste weg bewandeld heeft. Maar dat er zoveel kapot is gegaan dat verzoening niet meer kan. Dat herstel van liefde en van vertrouwen en van eenheid niet meer werkt. Wij blijven mensen, maar gelukkig is dat bij God anders. Hij vergeeft en verzoent ons in één keer totaal!

Van harte sterkte, wijsheid, ootmoed en volharding toegebeden!
Zanny
Ja! Ik kan getuigen van een groot wonder! God heeft ons huwelijk hersteld, daar zijn wij echt van overtuigd. Ik weet ook dat het niet bij iedereen zo afloopt als bij ons maar het is wel goed om hoop te houden en erin te blijven geloven en er vooral om te blijven bidden! Ik wil best mijn verhaal met je delen, graag zelfs maar via mail dan ofzo? Weet alleen niet hoe ik dan kan doen zonder hier mijn privegegevens te plaatsen..
Moeder69
Graag .. .. !
HOTYF
Zeker kan dat want bij God is alles mogelijk (Matth. 19:26), ook al is dat soms een lastige weg waarbij het lijkt alsof je in de woestijn terecht bent gekomen.

Toen ikzelf in deze situatie terechtkwam was het mijn grootste wens om onze relatie weer hersteld te zien.
Later besefte ik me dat God deze periode heeft gebruikt om mijn relatie met Hem naar een dieper niveau te brengen (Romeinen 8:28) en heb ik moeten leren dat deze relatie de belangrijkste van allemaal is.
Het besef van Zijn ultieme liefde, die onvoorwaardelijk is door het bloedoffer van Jezus, heeft me geleerd ook Hem -en daardoor ook mijn ex partner op deze wijze lief te hebben (1 Kor 13) en dat is het begin van het herstel geweest.

Een organisatie waar ik in deze veel steun van heb gehad en die ik een warm hart toedraag is www.rejoiceministries.org

Vertrouw op Hem, Hij stelt niet teleur!
AHHK76
Ik heb moeilijke situaties gezien, waar God dwars door alle onmogelijkheden heen, herstel gaf. Daarbij was het wel noodzakelijk dat beide partners open en eerlijk werden en zich inzetten....
Maar ik weet ook dat het niet altijd zo gaat... helaas uit eigen ondervinding. Dus je mag blijven bidden voor herstel. Je mag blijven hopen op verandering. Maar probeer het ook los te laten en in Gods hand te leggen, het niet af te dwingen.
Ook als je niet samen verder kunt, is Hij erbij. Al begrijp je niet dat het zo moet gaan!
Sterkte, rust en wijsheid toegewenst!
Moeder69
Zanny

Ik heb mijn gegevens door gegeven .
Je kunt ze opvragen .
Zou je mij willen mailen ?