Vertellen aan vriend of niet

Ds. H. Paul / 5 reacties

Vraag

Aan een dominee van de Gereformeerde Gemeente. Ik zit met een groot probleem. Ik heb al ruim een jaar een relatie. Ik ben heel blij met mijn vriend en hij betekent alles voor me. De laatste tijd denk ik ontzettend veel na over seksualiteit. Ik heb op verschillende websites met andere jongens 'gepraat'. Die gesprekken waren niet echt bijbels en ik voelde dat ik op dat moment achter de rug van mijn vriend om bezig was. Ik voel me er nu ziek van. Is het beter als ik het aan mijn vriend vertel, of niet? Ik wil eerlijk zijn tegenover hem. Ik weet dat ik verkeerd bezig ben geweest en ik heb dat ook aan anderen verteld. Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is geen  eenvoudig probleem waar je me mee confronteert. Je hebt jezelf wel in de nesten gewerkt. Waar heb je met anderen over "gepraat"? Ging dat ook over seksualiteit, zoals je schrijven doet vermoeden? Juist over zulke intime zaken, achter de rug van je vriend om? En dat op een wijze die niet bijbels was? Dan heb je wel heel wat goed te maken met je vriend. Ook met andere mensen heb je erover gesproken. Dat maakt dat de kans dat je vriend het van hen hoort duidelijk aanwezig is. Dat dien je te voorkomen.

Bespreek dat met hem en belijd het. En vraag vergeving. Besef wel dat je je vriend wel met heel wat nare zaken opzadelt. Hoe handel je in de toekomst? Zal hij je daarin vertrouwen?

Bovenal belijd het de Heere en vraag om vergeving. Wees bezig met wat blijvende waarde heeft. Je kostbare genadetijd mag niet verknoeid worden met het vele bezig zijn met seksualiteit. Dat is het niet waard. Het heeft een plaats in een gezonde en oprechte huwelijksrelatie. Laat het daar het zwaartepunt hebben.

Laat het je verlangen zijn in de vreze des Heeren te leven. Dat is het begin en de bron van de ware wijsheid en daardoor wijken we van het kwade.

De Heere biedt het je nog aan.

Hartelijk gegroet,
Ds H. Paul

Tags in dit artikel:

verkering
5 reacties
Catherine
Misschien is het soms beter te zwijgen. Je wilt eerlijk zijn, schrijf je. Nu pas ? Ben je bang dat het uitkomt ?
Cloudsadmirer
De halve waarheid is een hele leugen! Wil je Zegen over je verkering en later huwelijk? Open kaart spelen dan, dat doet Jezus ook altijd!

Wil je straks in de kerk voor Gods aangezicht 'ja' zeggen met ergens nog een aanklagend stemmetje in je hart?

Je vriend verdient toch een eerlijke vriendin?

Assertiviteit houd in dat je de eventuele consequenties neemt van je fouten.

Sterkte vraagstelster!
Thirza
Je hebt je eerste stap gezet, je hebt er met anderen over gepraat. De tweede stap is nu je vraag aan een ds. van de Ger.Gem. Ds Paul schrijft terecht, "Bovenal belijdt het de Heere en vraag vergeving". Stel deze stap dan niet uit, maar zet daarnaast ook stap 4. Vertel het eerlijk aan je vriend. Als jullie liefde echt is voor elkaar, kan ze veel hebben. Zelf heb ik ook destijds in mijn verkeringstijd een zware storm door gamaakt, welliswaar op een ander vlak, maar ik was heel bang dat het uit zou gaan.
We zijn er samen worstelend en biddend door heen gekomen. Dan mag je misschien ook wel eens ervaren dat de Heere van je nood afweet.
Ik wens je van harte dat plekje toe.
Heel veel sterkte toegewenst!
Alphonsus
Als man zou ik het "prettig" vinden als mijn vriendin dit onderwerp met mij zou bespreken.
Ook hoe het nu kan dat een vrouw (van een man kan ik dat wel begrijpen) zo ineens met dit genoemde onderwerp bezig is.
Kan het nu opgelost worden? Dat is wel belangrijk want het zal toch niet zo zijn dat het een aspect in je leven is (zal blijven) waar je zo door gebiologeerd wordt. Speelt een verleden een rol? Speelt angst een rol? etc.
Aldus met hem bespreken.
Cloudsadmirer
Dit genoemde onderwerp houd een vrouw net zo goed bezig als een man. Ze is niet van staal. ;)