Vergeetachtig na verkrachting

M. Geluk / 1 reactie

Vraag

Ik ben twee jaar geleden verkracht en merk dat ik regelmatig vergeetachtig ben. Als er bijvoorbeeld een minuut geleden wat tegen mij gezegd is, ben ik dat al weer kwijt. Is dat nog het gevolg van die verkrachting?

Antwoord

Dat we vergeten kunnen is wel zo handig. Ik vind het prettig dat ik niet meer weet waar ik mijn fiets allemaal gezet heb het afgelopen jaar. We kunnen dingen kort onthouden en dan weer vergeten. Daardoor slaan we geen overbodige of verwarrende informatie op. Maar als we te veel vergeten hebben we een probleem. Je ervaart dat je meer vergeet dan eerder en je legt een verband met een verkrachting. Dat kan goed kloppen. Als we hele bedreigende dingen meemaken kan onze geest actief proberen het te vergeten, of met een ander woord: verdringen. Maar dat vraagt veel van ons. Kenmerkend voor een trauma is de herbeleving van de gebeurtenis, prikkelbaarheid, vermoeidheid, het vermijden van situaties die er op lijken, emotionele problemen en vergeetachtigheid. Als je last hebt van meerdere klachten is een therapie van het trauma zeer aan te bevelen.

Met vriendelijke groet,
Rien Geluk

Tags in dit artikel:

seksueel misbruiktrauma
1 reactie
Daniel
Dat beste vragenstelster het verkrachten wil vergeten is een 'normale' reactie, maar waar de sleutels liggen weet ik ook soms niet meer. Zoals Rien Geluk als schreef, zoek hulp, ook als je maar één klacht hier aan overgehouden hebt.