Achterblijvers bij grote verdrukking

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

In de eindtijd zullen er naar mijn idee mensen plots verdwijnen (opgenomen worden). Waarom worden sommige christenen daardoor dus voor de grote verdrukking bewaard en anderen blijkbaar niet. Hoe ‘selecteert’ de Heere hierin en zal iedereen die in die tijd leeft dus iemand of meerdere opeens missen of zijn dat uitzonderlijke gevallen?

Voor de opgenomen mensen lijkt me dat heerlijk maar voor de achterblijvers een angst! Hoe kunnen we omgaan/leven met dit verschijnsel dat blijkbaar komen gaat? Wat kunnen we méér doen dan zelf bereid zijn op dit moment?

Antwoord

De meeste reformatorische christenen (en de kerkelijke traditie) zien de 'opname van de gemeente' als een gebeuren op de jongste dag, vlak voor het laatste oordeel. Niet als een voor de wereld verborgen komst van Jezus om Zijn gemeente op te halen, aldus dr. Hoek in het artikel 'De opname van de gemeente'.

Meer vragen en antwoorden over dit onderwerp vind je onder de tag 'Opname van gemeente'.