Regeringsvorm

Redactie Refoweb / 7 reacties

Vraag

Welke regeringsvorm is het meest bijbels?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

7 reacties
Ben1990
Het antwoord op deze vraag lezen we volgens mij in 1 Samuel 8 vers 1 tot 22.

Ik denk dat God géén enkele regeringsvorm goed vind. Zijn oorspronkelijke bedoeling was anders, maar wij mensen wilde het weer zelf voor het zeggen hebben, en verlangden (net als de andere volken) naar een koning.
Dat wat er nu is, president / democratie / of andere regeringsvorm is volgens mij allemaal een noodoplossing, die tegen Gods oorspronkelijke bedoelingen ingaat.
QuadCoreInside
@Ben1990:
Is de theocratie dan geen regeringsvorm? Want dat was het in de tijd van Samuel.
Ben1990
Jawel, ik denk dat theocratie inderdaad de enige 'goede' optie zou zijn!

Alleen nu in deze tijd praktisch wel erg lastig toepasbaar.
mortlach
erg lastig toepasbaar? Wat dacht je van onmogelijk. Wie gaat Gods wil interpreteren over bijvoorbeeld het BTW-tarief, de pensioenleeftijd, het bouwen van een nieuwe energiecentrale?

Kernenergie of kolen? We slaan er de Bijbel even op na hoor...
Ben1990
Toch geloof ik echt wel dat God ons zou willen leiden op het gebied van BTW, kernenergie of de pensioenleeftijd.
Dat zien we in het OT telkens weer terug komen, dat God regels gaf voor het dagelijks leven van de mens.
Dus waarom nu niet?

De God van het OT en NT is toch dezelfde?
Ben1990
Toch geloof ik echt wel dat God ons zou willen leiden op het gebied van BTW, kernenergie of de pensioenleeftijd.
Dat zien we in het OT telkens weer terug komen, dat God regels gaf voor het dagelijks leven van de mens.
Dus waarom nu niet?

De God van het OT en NT is toch dezelfde?
mortlach
@Ben: en hoe zie je dat voor je, dat God ons regels geeft over het dagelijks leven van nu? Geboden 11 t/m 306 op titanium tafelen? Je krijgt allerlei vage dingen als wat precies wordt bedoeld met 'goed rentmeesterschap' als het over het terug laten onderlopen van een polder gaat. Al die zogenaamde regels van God moeten dus toch door mensen worden geïnterpreteerd, en we weten hoe fout dat kan lopen...