Van evangelische gemeente terug naar Ger. Gem.

N. (Nico) van Steensel / Geen reacties

Vraag

Van huis uit ben ik opgevoed in een reformatorische gemeente. Ik ben later lid geworden in een evangelische gemeente en ben daar ook opnieuw gedoopt, maar al heel lang voel ik daar een tekort aan eerbied en ontzag voor God en ook voor de Tien Geboden. In de coronatijd  ben ik weer gaan kerken in de Gereformeerde Gemeenten en vind de preken en de psalmen meer spreken van de Heere.

Alleen weet ik nog niet na veel gebed wat te doen: of lid te blijven bij de evangelische gemeente of terug naar de Ger. Gem. Ik weet niet met wie ik daar over kan praten en of ik de juiste beslissing neem als ik terug ga naar de Ger. Gem. Ik hoop op een goede raad.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ik begrijp dat je niet weet wat goed is. Dat is lastig. Maar je mag vertrouwen dat de Heere leiding wil geven. Daar heeft de Heere veel manieren voor. Soms is dat een tekst die je erg aanspreekt en op de situatie lijkt te slaan. Achteraf kun je dan soms de twijfel hebben of dit echt Gods leiding is, of dat het een emotie is omdat je met deze vraag veel bezig bent. Vaak leidt de Heere gewoon door je verstand te leiden en inzicht te geven in de situatie. Door je te laten beseffen wat je diepste motivatie is. Is het dienen? Is het begeren om veel te mogen ontvangen? Soms leidt de Heere door vrienden en kinderen van God die je goed kennen en je hun advies geven. Soms leidt de Heere door je te laten nadenken over de gevolgen van een beslissing; wanneer kun je zelf het beste andere mensen tot zegen zijn. Het werk van een herder is om de schapen te leiden. Dat mag je bemoedigen omdat de goede Herder ook jou leiden zal.

Het is niet zo gemakkelijk voor mij om op jouw vraag een antwoord te geven, omdat veel bijzonderheden van je situatie ontbreken. Hoe Bijbelgetrouw is de evangelische gemeente waar je bij hoort? Wat zijn nu je gedachten rond de doop? Hoe is je karakter; kun je zelfstandig je standpunt vasthouden, ook al wijkt het gemiddelde standpunt van de gemeente daar iets van af? Verlang je om dienstbaar te zijn in de gemeente waartoe je behoort? Of zoek je de plek waar je je het beste thuisvoelt? Hoe staat het met je gebed voor je gemeente?

Je weet niet met wie je hierover praten kunt. Het lijkt voor de hand te liggen dat je in gesprek gaat met een ouderling van de Ger. Gem die je bezoekt en ook om je gedachten te delen met een oudste van de evangelische gemeente waarbij je bent aangesloten.

Blijf echter steeds bidden om Gods leiding en wees als de inwoners van Berea, die de Schriften onderzochten of de dingen die Paulus verkondigde inderdaad zo waren. En onderzoek jezelf.

Ik waarschuw jongeren die van kerk willen veranderen en mijn gemeente willen verlaten, altijd om heel voorzichtig te zijn. Dat wil ik graag ook doen bij de omgekeerde beweging.

Hartelijke groet,
Drs. N. van Steensel

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze