Sterilisatie om medische redenen

Alie Hoek - van kooten / Geen reacties

Vraag

Ik ben onder behandeling bij de gynaecoloog omdat ik na een jaar na de geboorte van ons kind nog steeds vloei. Nu is een van de aangedragen oplossingen om te kiezen voor sterilisatie en het verwijderen van baarmoederslijmvlies, zodat het vloeien zal stoppen en er geen zwangerschap meer plaats kan vinden. Dit ook omdat we op medisch gebied erg veel meegemaakt hebben.

Mijn leeftijd is tegen de veertig, dus is er ook meer risico bij een zwangerschap. Nu is mijn vraag of dit ook mag Bijbels gezien? Ik weet dat het persoonlijk is, maar zou toch wat handvatten krijgen.

Antwoord

Beste vraagstelster,

U geeft aan dat u een jaar na de bevalling nog steeds vloeit. Dat is erg vervelend en kan bloedarmoede tot gevolg hebben. Je voelt je dan doorlopend erg moe en het valt dan niet mee om als moeder goed voor je gezin te zorgen.

U zult er zeker al wel medicijnen voor gehad hebben en dat heeft dan kennelijk niet geholpen en dus adviseert de gynaecoloog nu deze behandeling van het verwijderen van het baarmoederslijmvlies. Nog niet zoveel jaren geleden werd dan de gehele baarmoeder door een buikoperatie verwijderd, best wel een forse ingreep. Tegenwoordig kan het veel eenvoudiger behandeld worden door het baarmoederslijmvlies (wat die vloeiingen veroorzaakt) weg te branden. Dat wegbranden duurt maximaal twee minuten. De volgende dag kan de vrouw als het goed is haar werkzaamheden weer gewoon hervatten. Een heel verschil dus met vroeger waarbij het dan de nodige tijd kostte om weer de oude te worden na een baarmoederverwijdering.

Maar het is wel zo dat als je deze ingreep van verwijderen van het baarmoederslijmvlies ondergaat, je eigenlijk niet meer zwanger mag worden. De baarmoeder is dan niet meer geschikt om een zwangerschap uit te dragen en dat kan dan echt allerlei vervelende complicaties geven. Dus vandaar dat er dan meteen een sterilisatie geadviseerd wordt. Bij een sterilisatie worden de eileiders ondoorgankelijk gemaakt zodat de zaadcel niet meer bij de eicel kan komen en de vrouw dus niet meer zwanger kan worden. Vroeger werd dan dus de gehele baarmoeder verwijderd en dan kon je ook niet meer zwanger worden.

Als je ziek bent, mag je genezing zoeken en mag je daar de medische mogelijkheden voor gebruiken.

Met vriendelijke groet,
Alie Hoek-van Kooten

Tags in dit artikel:

sterilisatie