Kerk kiezen: die van mijn ouders of nieuwe start

Ds. H. Korving / 1 reactie

Vraag

Tijdens mijn jeugd heb ik in verschillende kerken gezeten. Als baby ben ik gedoopt in de Gereformeerde Gemeenten. Mijn ouders besloten toen ik naar de middelbare school ging naar een andere kerk te gaan. Na zeven jaar besloten zij nogmaals te wisselen (en ik automatisch ook). Nu ben ik 20 jaar oud en eigenlijk zou ik graag belijdenis willen doen. Inmiddels ben ik samen met mijn vriendin op zoek naar een kerk die bij ons past, de Hersteld Hervormde Kerk. Op dit moment weten onze ouders niet dat wij regelmatig naar andere kerkdiensten luisteren.

Nu loop ik tegen een aantal dingen aan. Moet ik belijdenis gaan doen in de huidige kerk van mijn ouders (Christelijke Gereformeerde Kerk), of moet ik hiermee juist wachten totdat mijn vriendin en ik samen de keuze maken voor een andere kerk?

Daarnaast loop ik er ook tegen aan dat mijn ouders erg in hokjes denken en vinden dat de mensen van de HHK erg streng in hun geloof zijn. Op wat voor manier zou ik aan hen kunnen vertellen dat ik samen met mijn vriendin in de toekomst een andere kerkkeuze wil maken?

Is het vreemd dat wij samen na 2,5 jaar verkering al kijken naar een ander kerkverband? Zou het daarnaast verstandig zijn om voor ons huwelijk al geruime tijd naar die kerk te gaan die bij ons past of is het verstandig hier mee nog te wachten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag. Wat ik er in waardeer is dat je samen met je vriendin je toekomst aan het verkennen bent en dat je je ouders wilt betrekken in het proces van ontwikkeling die jullie doormaken. Je bent op een leeftijd gekomen dat je je eigen verantwoordelijkheid moet dragen en daar hoort je kerkkeus zeker bij.

Nu weet ik niet wat voor achtergrond je vriendin heeft. Als je samen CGK bent zou het natuurlijk voor de hand liggen dat je samen in die kerk verder gaat. Als zij nu al HHK is en je hebt serieuze toekomstplannen, dan moet je samen een keuze maken of voor het een (CGK) of voor het ander (HHK). Als het echter zo is dat je vriendin een andere achtergrond heeft en je kiest voor de HHK, dan verlaat je dus beiden de kerk waarin je nu thuishoort en maak je samen een ‘nieuwe start’. Gelet op de kerkelijke geschiedenis van je ouders zullen zij moet kunnen herkennen dat er wel eens tijden kunnen aanbreken dat je meent van kerkverband te moeten/willen veranderen.

Ik merk uit wat je schrijft dat je ouders nog niet erg enthousiast zijn over de HHK en dat is jammer. Misschien herkennen ze daarin bepaalde trekken die ze zelf achtergelaten hebben toen ze uit de Ger. Gem. gingen...  of dat terecht is, is natuurlijk de vraag. Overigens is er in elk kerkverband wel iets wat je meer of minder zal aanspreken: het is nergens volmaakt.

Naar mijn mening zijn in jouw situatie een paar dingen van belang:

a. Zorg dat je het samen met je vriendin eens bent/wordt over de stap die je samen wilt zetten;
b. Vertel dat op enig moment samen aan je ouders;
c. Verbreek niet in één keer de band met je huidige gemeente, maar geef wel aan dat je je samen wilt voorbereiden op je toekomst en dus ook de diensten in de HHK van tijd tot tijd wilt kunnen bijwonen;
d. Wacht met belijdenis doen tot je dit samen met je vriendin zou kunnen doen;
e. Als je toch binnen afzienbare tijd wilt overgaan naar een andere gemeente, lijkt het mij toe dat je dat beter kunt doen in de gemeente waarbij je je samen wilt aansluiten;
f. Als je vriendin er nog niet aan toe is en het laat nog een aantal jaren op zich wachten dat jullie tot een huwelijk kunnen komen, dan zou je het natuurlijk al eerder kunnen doen en dan in je thuisgemeente.

Beste vraagsteller, ik hoop dat ik je op deze manier een klein beetje op weg geholpen heb.
Ik wens je samen met je ouders en met je vriendin van harte Gods zegen toe.

Hartelijke groet,
Ds. H. Korving

Tags in dit artikel:

kerkkeuze
1 reactie
Keurhorst
Zoek samen in gebed de weg van de Heere, het gaat er niet zozeer om welke gemeente bij jou past maar waar God jullie wil hebben.