“The Deliverance Ministry” van George A. Birch

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Aan dr. Paul. Onlangs heb ik het boek “The Deliverance Ministry” van George A. Birch gelezen. Hij en zijn vrouw hielden zich jarenlang met bevrijdingspastoraat bezig in de VS. Mijn reden voor interesse in dit onderwerp: Vanwege mijn stituatie (zendingscontext) woon ik in een gebied waar de satan nog weinig terrein gewonnen heeft gegeven. Ik heb, naar mijn weten, niet direct met bezeten personen te maken gehad, maar zulke mensen zijn er wel degelijk in onze omgeving. Ik zag pas een video over een bevolkingsgroep in ons gebied onder wie demonie heerst. Een man werd in trance gebracht en gedroeg zich mensonwaardig. Ook waren er jonge mannen te zien die zich in hun hoofd sneden om hun lichaam zich met hun 'god' te laten vervullen. Birch stelt dat hij wedergeboren christenen geholpen heeft te bevrijden van demonen. Het boek komt me voor als een reeks succeservaringen. Als mensen bevrijd worden, zijn ze veelal bevrijd van alle pijnen, boosheid, onrust, verslaving e.d en zijn heel gelukkig en zonder problemen. Het lijkt erop dat Birch ervan uitgaat dat alle ziekte, boosheid en goddeloosheid van de duivel komt. De mens heeft verantwoordelijkheid in het al dan niet toelaten van demonen. Ik lees echter niet van eigen oude mens die het kwade wil (dus zonde van binnenuit en niet per se van buiten af door de boze) en ook niet van zondag 10 van de HC waarin gesteld wordt dat alles, ook ziekte en tegenspoed, ons uit Zijn Vaderlijke hand toekomen. Wat ik mooi vind in het boek is dat de waarde van het Woord wordt gepropageerd. Bijzondere ervaringen zijn verdacht en moeten in ieder geval getoetst worden aan het Woord van God. Op godsdienstig gebied is er nogal wat na-aperij. Het lijkt er in het boek op dat een groot aantal ware christenen demonen in zich hebben wonen doordat ze daar (on)bewust voor open hebben gestaan. Omdat ik in een door-en-door vijandig gebied woon, vraag ik me af of ik ongemerkt op de een of andere manier belast kan worden. Vier vragen: 1. Is het mogelijk dat wedergeboren christenen demonen in zich kunnen hebben? 2. Is het nodig dat demonen in wedergeboren christenen middelijk (door medechristenen) uitgeworpen worden? Is het niet genoeg om zelf tot de Heere te bidden en Hem te vragen om ons door Christus’ kracht te verlossen van de boze? 3. Komen zonden niet vooral uit onze oude natuur voort dan van buitenaf, m.a.w. maken we er ons niet te gemakkelijk af om satan de schuld te geven van allerlei zonden en zondige neigingen, hoogmoed, verslaving, boosheid e.d. in ons leven? 4. Het komt hier voor dat sjamanen eens per jaar gedemoniseerd worden en volledig bezeten raken. Zijn zulke mensen na zo’n feest dan nog bezeten? Het lijkt namelijk (uit verhalen van anderen) na een week 'af te zakken'. Of is er na enige tijd alleen nog sprake van belasting? Alvast hartelijk dank voor uw antwoord!

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het boek van Birch (uit 1988) heb ik niet gelezen, maar wel soortgelijke boeken. Op een Amerikaanse manier worden sprekende voorbeelden gegeven en conclusies getrokken. Boeiend om te lezen, maar gewoonlijk blijven andere aspecten achterwege. Wat dat betreft is het goed mogelijk dat de strijd tegen de oude mens in deze publicatie onderbelicht blijft. Zulke boeken moet je dan ook niet lezen voor een evenwichtig overzicht over het hele terrein van strijd tegen de zonde, maar als een boek dat eenzijdig nuttige zaken naar voren brengt. De aanbevolen toetsing van alle onderwerpen aan Gods Woord is in ieder geval heel belangrijk.

Vraag 1. Is het mogelijk dat wedergeboren christenen demonen in zich kunnen hebben?
Antwoord: Ja, in beperkte mate is dat mogelijk. M. F. Unger heeft eerst een boek gepubliceerd waarin hij dit ontkende, maar door de vele reacties uit de praktijk heeft hij in een volgend boek erkend dat dit blijkbaar toch mogelijk is. Het is wel van belang onderscheid te maken tussen "demonen in zich" en "bezetenheid". In het laatste geval is de persoon grotendeels onder invloed van de duivel, en dat is bij kinderen van God onmogelijk. Zij zijn door genade naar ziel en lichaam het eigendom van Jezus Christus en niemand kan hen uit Zijn hand rukken. Echter, als gelovigen zich op occult gebied begeven, kunnen demonen enigszins recht op hen laten gelden en hen vervolgens op bepaalde levensgebieden kwellen.

Vraag 2. Is het nodig dat demonen in wedergeboren christenen middelijk (door medechristenen) uitgeworpen worden? Is het niet genoeg om zelf tot de Heere te bidden en Hem te vragen om ons door Christus’ kracht te verlossen van de boze?

Antwoord: Lang niet altijd zijn medechristenen daarvoor nodig. In veel gevallen is het persoonlijke gebed genoeg, waarbij dan ook schuld beleden wordt voor zondige zaken in het verleden (indien nodig). Wanneer iemand lang in de satanische wereld gezeten heeft, kan hulp van medechristenen in de geestelijke strijd nodig of wenselijk zijn.

Vraag 3. Komen zonden niet vooral uit onze oude natuur voort dan van buitenaf, m.a.w. maken we er ons niet te gemakkelijk af om satan de schuld te geven van allerlei zonden en zondige neigingen, hoogmoed, verslaving, boosheid e.d. in ons leven?

Antwoord: Inderdaad ligt hier een heel belangrijk gebied aan problemen. We mogen zeker niet alle problemen afschuiven op demonische invloeden. Bij bezetenheid zijn echter andere zaken aan de orde; gevolgen daarvan kunnen zijn: enorme angsten en verschrikkelijke nachtmerries. In zulke gevallen is het raadzaam het terrein van occulte belasting te onderzoeken.

Vraag 4. Het komt hier voor dat sjamanen eens per jaar gedemoniseerd worden en volledig bezeten raken. Zijn zulke mensen na zo’n feest dan nog bezeten? Het lijkt namelijk (uit verhalen van anderen) na een week "af te zakken". Of is er na enige tijd alleen nog sprake van belasting?

Antwoord: Iemand kan permanent onder controle staan van demonische machten, ook in "rustige perioden", maar deze machten kunnen zich ook af en toe op speciale wijze manifesteren. Sjamanen hebben volop contacten in de geestelijke wereld, maar niet altijd even direct. Zij hebben de kennis van geesten en kunnen door rituelen de geesten vragen zich duidelijker te tonen. Bezetenheid en trance kunnen dus door bijzondere rituelen opgeroepen worden en naar anderen toe blijken.

Nog een vraag: Omdat ik in een door-en-door vijandig gebied woon, vraag ik me af of ik ongemerkt op de een of andere manier belast kan worden?

Antwoord: Direct occult belast worden is niet mogelijk zonder aanknopingspunten in uw leven. Echter: er zijn wel degelijk aanvallen en kwellingen mogelijk. Ik hoorde voorbeelden van abnormale hoofdpijnen en bijzondere depressiviteit, die bij bezoek in andere gebieden verdwenen. D. M. Lloyd-Jones beschrijft voorbeelden van mensen in een geestelijke bediening (een predikant in Engeland en een verpleegkundige in zendingsdienst) die hierdoor niet goed meer in staat waren hun werk te doen, totdat het probleem onderkend werd en bevrijding plaats vond. Zie de lezing "Body, Mind and Spirit" in "Healing and the Scriptures" (1988). Hij benoemt het genoemde verschijnsel "demonic oppression", te onderscheiden van bezetenheid. Vgl. ook zijn boekje "Not Against Flesh and Blood. The battle against spiritual wickedness in high places" (2001).

Omdat u in een zendingssituatie leeft, is het van groot belang zich te verdiepen in de geestelijke wereld van de anderen. (Overigens wordt Nederland ook steeds meer zendingsgebied.) Dit verdiepen bedoel ik niet om nieuwsgierigheid te bevredigen, maar om des te meer de geestelijke wapenrusting van Efeze 6 aan te doen. We hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen allerlei geestelijke machten. Die machten proberen zichtbaar en onzichtbaar het zendingswerk tegen te houden. We mogen echter weten van de overwinning van Jezus Christus: Hij is sterker dan alle machten van de tegenpartij.

Prof. dr. M. J. Paul

Lees meer artikelen over:

boeken