Oplossen van een conflict

Ds. A.D. Fokkema / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het oplossen van een conflict. Volgens mij is het zo dat als je iets tegen iemand hebt, je dat tegen die persoon moet zeggen om je te kunnen verzoenen. Maar nu heb ik het volgende probleem: A heeft (deels waarschijnlijk en deels zeker) tegen B gezondigd en nu ik dit weet heb ik wat tegen A, maar B wil niet dat ik A daarmee confronteer. Wat moet ik dan doen?

Inmiddels heeft B me toch toegestaan om met A te praten, waarop A ontkent. Maar nu wil B niet meer dat ik met A hierover, of over andere zonden (die wel vaststaan) van A, tegen B praat. Wat kan ik nu het beste doen? Moet ik luisteren naar persoon B of niet? (Ik ken de betrokkenen persoonlijk en persoon B heeft mij de zonden van A verteld.)

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik jouw beschrijving van het conflict lees, dan gaat het vooral om een zaak tussen persoon A en persoon B. Mijn eerste gedachte is: laat het conflict daar ook liggen. Persoon A en persoon B zullen samen met het gebeurde in het reine moeten komen.

Maar als buitenstaander weet ik natuurlijk niet wat er precies heeft afgespeeld tussen persoon A en persoon B. Daarvoor zou ik eigenlijk een heel aantal verhelderingsvragen moeten stellen:

• Waarom vertelt persoon B jou de zonden van persoon A? Onder normale omstandigheden is dat toch niet de juiste weg? Of ben jij gevraagd als tussenpersoon/mediator op te treden?
• Is er een zwaarwegende reden dat zij samen niet met het gebeurde in het reine kunnen komen? Is persoon B minderjarig of is er sprake van een machtspositie? Zo ja, dan is het zaak er een volwassene bij te betrekken. Bijvoorbeeld de ouders van persoon B.
• Is er sprake van strafbare feiten (misbruik of iets van die aard)? Zo ja, dan moet de overheid erbij betrokken worden.
• Is er naast de zonde van persoon A tegenover persoon B ook nog sprake van openbare zonden van persoon A? Zo ja, dan kun je daar persoon A uiteraard wel op aan spreken.

Als van misbruik, een machtspositie of iets wat in die lijn ligt geen sprake is, dan lijkt het mij zaak het conflict tussen persoon A en persoon B te laten liggen. Tenzij jij gevraagd bent om als tussenpersoon/mediator op te treden, want dan heb je een mandaat om het proces richting een oplossing te begeleiden.

Ds. A. D. Fokkema

Lees meer artikelen over:

ruzie