Lustobject

Ds. A. Simons / 3 reacties

Vraag

Geachte dominee Simons, in de behandeling van het 7e gebod (destijds in Goudzwaard) zei u dat de vrouw in het huwelijk niet als lustobject behandeld dient te worden. Is er dan geen plaats voor lust in het huwelijk bij tijd en wijle?

Antwoord

Ik ga proberen om uw vraag kort te beantwoorden. U citeert een uitspraak uit een preek over het zevende gebod. Volgens mij hebt u meer gehoord dan deze ene uitspraak; dat de vrouw in het huwelijk niet als lustobject behandeld dient te worden. Ik heb ook in deze preek behandeld wat de verhouding is tussen man en vrouw binnen het huwelijk. Uw vraag is of er in het huwelijk geen plaats is voor het wederzijdse verlangen naar elkaar? Om uw vraag zo direct mogelijk te beantwoorden citeer ik Paulus in 1 Corinthiërs 7:9: "Maar indien zij zich niet kunnen onthouden, dat zij trouwen; want het is beter te trouwen dan te branden." Binnen het huwelijk en binnen de liefde van het huwelijk vindt het wonderlijke van het huwelijk plaats. Het diepste samen een te mogen zijn.

Paulus zegt in 1 Korinthe 7:2-4: "Maar om der hoererijen wil zal een iegelijk man zijn eigen vrouw hebben, en een iegelijke vrouw zal haar eigen man hebben. De man zal aan de vrouw de schuldige goedwilligheid betalen; en desgelijks ook de vrouw aan den man. De vrouw heeft de macht niet over haar eigen lichaam, maar de man; en desgelijks ook de man heeft de macht niet over zijn eigen lichaam, maar de vrouw." Het diepste samenzijn is geen egoïstische zaak maar een wederzijdse harmonie tussen twee schepselen van God die door de liefde een zijn. Lees 1 Korinthe 7 met gevouwen handen.

Gods zegen,
Ds. A.Simons, Vinkeveen

3 reacties
Daniel
Goed antwoord van Ds.A.Simons.

Jongeren die vaak naar pornofilms kijken zien in een vrouw geen vrouw meer, maar een lustobject, een speeltje, een middel tot lustbevrediging.

De dominee zegt het goed, natuurlijk mag je in het huwelijk lichamelijk van elkaar genieten, dat is wat anders dan elkaar als lustobject zien. Dat is elkaar liefhebben zoals in de bijbel beschreven staat.
Roozemond
Ds. Vreugdenhil heeft onlangs een prachtige prekenserie gehouden over het 7e gebod wat iedereen eigenlijk zou moeten naluisteren.
Daar komt dit onderwerp ook duidelijk in naar voren.
Wat ik me nog goed herinner is dat de ds. letterlijk zegt: als je gemeenschap hebt gehad met elkaar als man en vrouw moet je Gods daar net zo goed en hartelijk voor kunnen danken als bijv. voor het eten en drinken wat je dagelijks krijgt.

Ik zou niet graag willen dat mijn man mij als lustobject zou zien.
waldboy
-als je gemeenschap hebt gehad met elkaar als man en vrouw moet je Gods daar net zo goed en hartelijk voor kunnen danken als bijv. voor het eten en drinken wat je dagelijks krijgt.

Zo is het. Vooral omdat er nu wordt erkend dat de sex tussen man en vrouw iets is dat door God geeft, waar we van mogen genieten.

Hoorde eens het volgende (ware ) verhaal. Een echtpaar knielde, iedere keer nadat ze gemeenschap hadden gehad, elk aan hun kant van het bed en vroegen God om vegeven voor deze onreine daad.