Jaloers op vriendin van man

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 35. Mijn man en ik hebben kinderen en zijn al twintig jaar samen. Mijn man heeft altijd al veel vrouwelijke vrienden gehad en dat was eigenlijk nooit een probleem voor mij. Nu heeft hij sinds een tijdje wat closer contact met een van hen. Close in de zin van goed kunnen praten. Ik geloof en vertrouw dat er verder niets speelt tussen hen op seksueel gebied. Toch heb ik enorme moeite met dat emotionele deel.

Ik was zelf een tijdje depressief en daardoor voor mijn man moeilijk te benaderen en ik snap wel dat dat voor hem heel moeilijk is geweest. In die tijd heeft hij meer contact met die vrouw gezocht en zij heeft zijn verhaal aangehoord en hem gesteund. Achteraf geeft hij wel aan dat het niet zo handig was om met een vrouw te gaan praten en dat hij beter naar een hulpverlener had kunnen gaan, maar ja dat is achteraf praten.

Nu gaat het gelukkig beter met mij en praten mijn man en ik ook samen weer en voelen we weer verbinding. Maar... die vriendin is er nog. Hij praat wel veel minder met haar, maar ik merk dat hij die emotionele binding nog wel een beetje heeft met haar. Ik begrijp het wel, maar heb er ook moeite mee. Ik weet dat mijn man niets met haar wil. Hij wil mij, daar is hij duidelijk in, maar ik ben alsnog niet blij met hun contact. Ik kan hem niets verbieden en ik zou zelf kunnen zeggen dat ik dit niet trek en bij hem wegga, maar dat is zo rigoureus en we hebben het een groot deel van de tijd heel fijn samen en ik hou veel van hem.

Hij begrijpt mij op dit punt niet. Hij blijft maar zeggen dat we het zo fijn hebben samen en dat hij niet bij me weg wil, maar snapt niet dat ik hier zo’n punt van maak. Want dat hoeft niet, zegt ie dan. Hoe moet ik hier nu mee omgaan? Het blijft tussen ons in staan. Mijn man is vaak een aantal dagen achter elkaar weg voor z’n werk en dan pieker ik er nog meer over. Mijn man is dus zeker niet ongevoelig ofzo, maar op dit punt begrijpt hij mij niet. Hij geeft ook aan dat hij het fijn vindt om nog bevestiging van anderen te krijgen dat hij aardig is en een fijn mens. Dat begrijp ik wel, want dat zou ik ook leuk vinden om te horen van anderen.

Ik wil hem niet tot een keuze dwingen om met haar te stoppen, want ik denk dat dat averechts werkt. Maar hoe het dan wel moet? Ik weet het niet meer... Ik wil zo graag een fijn en gelukkig leven met hem.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Als ik je brief samenvat in vier woorden, hoever zit ik er dan naast? Ik bedoel: omgaan met jaloerse gevoelens. Dát lees ik namelijk en ook: dat is een verterend vuur!

Als je man nu stééds aangeeft dat het contact dat hij heeft met “de vreemde vrouw” níét meer is dan een gesprekspartner-in-moeilijke-tijden, wáárom laat je je dan zo beheersen door je gevoelens die met je op de loop lijken te gaan? Ik snap wel dat dit kan gebeuren, maar het brengt je níet waar je wezen wil: een fijn en gelukkig leven met je echtgenoot. Sterker: op die manier zorg je zélf voor onnodige verwijdering!

Wat je moet doen? Jezelf aanpakken, zou ik dus zeggen. Hoe? Zég iedere keer tegen jezelf: hij heeft míj lief, hij is míjn man, ik houd van hèm en hij van míj, hij hééft voor mij gekozen en kiest nog iedere dag voor míj! Schrijf het op, op ieder nieuwe dag in je agenda. Plak het op de spiegel waar je daags in kijkt! Pósitieve gedachten brengen positieve gevoelens, terwijl je úit de negatieve spiraal komt die je op jouw manier in stand lijkt te houden. Maak een kéuze, heel rationeel. Gá voor je echtgenoot en níet bij hem vandaan!

Zelfs al zou hij ‘breken met haar’, haar niet meer ontmoeten, kan zij tussen jullie in blijven staan als jíj niet radicaal besluit om haar niet meer tussen jullie te láten staan! Misschien klink ik scherp, maar verschuil je niet achter jezelf en wees eerlijk! Tenzij... en ja, ik zeg het toch maar: wil je eigenlijk, diep in je hart, in de neerwaartse spiraal blijven hangen (misschien wel om je man te ‘straffen’), dan helpen mijn woorden niet.

Sterkte toegewenst en Gods zegen!

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

jaloers