Man houdt zich niet aan (spel)regels

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Mijn man heeft moeite met het samen maken van afspraken. Het meest onschuldige voorbeeld deze week is dat hij buitensporig kwaad werd bij een spelletje scrabble waarbij ik het niet eens was met een toepassing van een regel die hij normaal vond. Ik heb gevraagd of we hier rustig naar kunnen kijken en elkaars mening respecteren. Uiteindelijk lukte dat. Ik heb zelfs officieel bij de scrabblebond zijn vermeende regel nagevraagd omdat ik er erg aan twijfelde en weer gezellig scrabble wilde spelen. Ik kreeg gelijk. Dit heb ik een poos laten rusten en het uiteindelijk toch verteld. Dat gaf alsnog een tegenreactie.

Toen hebben we de afspraak gemaakt dat we de officiële regels zouden gaan volgen. Bij het tweede spelletje ging het weer mis en was hij het er weer niet mee eens. Ik voel me steeds somberder en afstandelijker worden naar hem. Ik zit mezelf zo in de weg, ook als het gaat om serieuzere zaken. We hebben ook relatietherapie gehad en dan begrijpt hij het allemaal en wil anders met situaties omgaan. En ook ik heb wat handvatten gekregen. Na deze spelletjestoestand zit ik vast, ik verlies mijn gevoelens voor hem. Hoe nu verder?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een spelletje scrabble als voorbeeld voor iets ‘anders’, namelijk: hoe gaat je man om met het maken van afspraken en hoe gaat hij er mee om als hij een spelletje verliest?

1. Een afspraak maken en houden, waarover dan ook: een afspraak maak je met z’n beiden en dan houd je je er aan. Soms kost dat moeite, maar het is wel een hóúvast. Zodat je altijd terug kunt grijpen op de afgesproken (spel)regels. Dat geeft vertrouwen, helderheid en duidelijkheid. Verandert iemand gaandeweg de regels als het hem goed uit lijkt te komen dat kan dat vertrouwen heel snel omslaan in wántrouwen, boosheid en ‘verlies van gevoelens’ (jouw woorden). Neem het spelen van een spel serieus als voorbeeld voor waarschijnlijk ook andere dingen tussen jullie! Spelregels staan vaak al op papier, andere gemaakte afspraken kun je opschrijven. Met twéé handtekeningen eronder, als dat nodig blijkt te zijn.

2. Verlies van een spel kan vervelende gevoelens oproepen. Als dat zo is -je man kan niet tegen zijn verlies- moet je de ‘oplossing’ dáár zoeken. Vraag je dan af hoe het komt dat verliezen boosheid of andere nare gevoelens oproept. Dat kan met karakter te maken hebben, of met wat iemand ooit is overkomen.

Jullie hebben relatietherapie gehad: deze onderwerpen zijn besproken? Zo niet, maak dan opnieuw een afspraak met de therapeut, want dan ís er nog wel wat te bespreken! Als er wel over gesproken is, zou het interessant zijn om te weten wat de gekregen handvatten inhouden.

Voor dit moment sluit ik hierbij mijn reactie af, maar je mag natuurlijk nog eens schrijven. Met wat meer informatie.

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

relatieproblemen
3 reacties
Ali636
Spelletjes.... Die speel ik niet. Mijn moeder speelde vals met Monopoly. Mijn broer won altijd verdacht alle spelletjes... En we hebben allemaal een asperge tik zodat we allemaal een heel kort lontje hebben naar de waarheid.
Mijn vrouw speelde spelletjes met de kinderen. Ik deed niet mee. Het is niet verplicht voor een goed christen leven.
Muziek luisteren met positieve tekst of genieten van de natuur mag ook.
Samanthi
Onze kinderen en wij hebben de loop der jaren zelf spelregels gemaakt bij spelletjes, dat groeide zo, toen ze klein waren vereenvoudigde wij de regels en in de loop der jaren werden de regels vanzelfsprekend toegepast op de leeftijd.

Het blijft toch een spelletje, ik zou er niet een te zwaar hangijzer aan hangen.
Iboi
Heel kinderachtig voor een volwassene zou je zeggen. Je kan toch als volwassene wel tegen het verlies van een spelletje...

Zo ging het bij mij ook, totdat ik met m'n man in verkeringstijd samen spelletjes ging spelen. Als ik dan verloor, was ik compleet van de kaart. Echt apart. Ik verloor mezelf in boosheid, verdriet, weer niet gelukt, weer dom, ik snap/kan het toch zeker wel. Ik wilde niet afgaan/falen. Het werd dus veel beladen door mij gemaakt/ervaren, dan dat het gezellig samen een spelletje spelen was waarbij er gewoon een winnaar en een verliezer waren.

Het ging er voor mij eigenlijk om dat ik moest leren omgaan met (gezichts)verlies, het er laten zijn dat je ook iets niet kan of weet. Je mag er zijn zoals je bent.

Probeer het met humor op te blijven lossen. Ga niet eindeloos discussiëren om je gelijk te halen. Je weet toch wel dat je dan gelijk hebt, daar heb je de bevestiging van je man niet voor nodig. Blijf bij jezelf. Je kan de discussie en het spelletje stoppen, net zoals bij een kind: ik kan pas weer verder gaan als je rustig bent. En dan wat drinken halen, na 10 min verder gaan of samen iets anders gaan doen.