Taal in preek

Ds. H. Paul / 5 reacties

Vraag

Zondag hoorde ik dit in een voorbereidingspreek: "Sion woont daar waar de troon des satans is." Wat moet ik me daar bij voorstellen? In het gebed zeggen dominees (Ger. Gem.) vaak: "Uw erfenis is mat geworden." Wat wordt daarmee bedoeld en waar staat dat in de Bijbel?

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

De eerste uitdrukking is ontleend aan Openb. 2:13 waar van de gemeente van Pergamus gezegd wordt, dat zij woont waar de troon des satans is. Toch houdt zij vast aan de Naam van de Heere en verloochent Zijn geloof niet. Al is ze blootgesteld aan de aanvallen van de satan. Zo is het ook met de gemeente van de Heere op aarde: zij staat bloot aan de aanvallen en listen van de satan. Maar deelt in Gods bescherming.

De tweede uitdrukking is ontleend aan Deut. 25:18, of aan Psalm 68:10 enz. en betekent dat ze vermoeid en slap geworden was. Ze houdt het in dat het volk des Heeren futloos is geworden, er niet veel meer van uit gaat. Er gaat geen kracht van uit en ze getuigen niet zoals zij dat behoren te doen. Er is een geestelijke opleving nodig door de Heilige Geest.

Het gebruik maken van een concordantie en de kanttekeningen vergemakkelijkt het zoeken naar deze woorden en hun betekenis. Studeren is voor ieder nodig en brengt zegen mee.

Ds. H. Paul

Tags in dit artikel:

preek
5 reacties
sydneylover
Als een predikant geleerd wordt te preken op het niveau van een 12-jarige, dan denk ik dat men zo snel mogelijk moet stoppen met dit soort uitdrukkingen die alleen ingewijden nog begrijpen..
Rozijn
Er zitten twee kanten aan. Enerzijds mag de dominee best nadenken of mensen bepaalde uitdrukkingen begrijpen, anderzijds krijg ik de indruk dat de reacties op bepaalde uitdrukkingen voortkomen uit gebrek aan kennis van "minder aansprekende" Bijbelgedeelte.
Rozijn
Bijbelgedeelte=Bijbelgedeeltes.
Mona
de dominee zegt:
Het gebruik maken van een concordantie en de kanttekeningen vergemakkelijkt het zoeken naar deze woorden en hun betekenis. Studeren is voor ieder nodig en brengt zegen mee.

Helemaal mee eens.
Als je honger naar Gods woord krijgt ga je er in spitten en onderzoeken en studeren.

Maar de preek, de verkondiging van Wet en Evangelie, moet helder en eenvoudig zijn.
Dan moet juist het Woord verklaard worden, ipv dat er bedekking door moeilijke termen op komt te liggen.
Hansje
Ik verbaas me daar ook over. Ik heb zelf kinderen en die snappen er vaak ook niet veel van. Bespreek ik het met de kerkenraad, dan krijg ik een slap argument, van als God wil dat ze het verstaan, dan verstaan ze het ook.

Mijn mening is ook dat er voor iedereen wat bij moet zitten, maar het is vaak ook een theologisch gedraaf van sommige predikanten. Tuurlijk zijn er predikanten die wel de gaven hebben die voor kinderen preken, maar helaas veels te weinig.