Psychotherapeut ook werkzaam als paragnost

Ds. W. F. 't Hart / Geen reacties

Vraag

Vroeger heb ik minder fijne dingen meegemaakt in mijn jeugd waarvoor ik nu in behandeling bij een psychotherapeut ben. Ik heb een goede klik met mijn therapeut en voel dat het helpend is. Nu ben ik erachter gekomen dat ze ook paragnost is (niet via haarzelf). Op haar site kan ik daarover iets vinden, waaruit ik opmaak dat ze dit -denk ik- niet toepast in de therapiesessies. Helaas ben ik daar niet zeker van, hoewel ik tijdens de sessies niet merk dat ze paranormale dingen doet.

Nu is mijn vraag of ik daar als christen nog verder mee kan gaan. Ik vind het een lastige situatie, omdat ik me enerzijds heel goed op de juiste plaats voel en het jammer zou vinden als ik een nieuwe therapeut moet zoeken. Alleen wil ik me verre van de occulte wereld houden, omdat ik daarvoor teveel van Jezus houd en Hem daarin niet wil teleurstellen.

Antwoord

Beste vragensteller, In het verleden heb je dingen meegemaakt die dusdanig ingrijpend voor je zijn dat je daarvoor behandeling gezocht en gevonden hebt bij een psychotherapeut. Je voelt je daar thuis en je bent daar op je gemak en het voelt ook dat je geholpen wordt. Dat is fijn en ook iets om dankbaar voor te zijn. Tegelijkertijd geef je aan dat je behandelaar paragnost is. Je hebt niet het idee dat ze haar paranormale gaven inzet voor jouw behandeling en je vraagt je af: kan ik hier als christen nog wel onder behandeling blijven?

Allereerst wil ik je dit meegeven. We leven in een tijd waarin alles goed moet vóélen. Daarbij kunnen we zomaar uit het oog verliezen dat ons gevoel heel bedrieglijk is. Daarom de vraag: is op de een of andere manier meetbaar dat je ook vooruitgang boekt? Ik stel je deze vraag om op een wat objectievere manier te kijken naar je behandelingen.

Dan het tweede. Je hebt de informatie van haar website gehaald. Wat houd je tegen om de vraag te stellen: zet je voor mijn behandeling paranormale gaven in? Of: ben ik onder behandeling van een psychotherapeut of van een paragnost? De antwoorden op deze vragen geven al richting aan.

Waar ik, in de derde plaats, sterk aan moet denken is de geestelijke wapenrusting waar Paulus over schrijft: we hebben een strijd te voeren tegen de geestelijke machten en overheden in de lucht. Een van de krachtigste middelen is het gebed. Daarom: als je besluit verder te gaan met deze therapeut: gebruik het gebed van tevoren en gedurende de behandeling. Mochten er toch paranormale middelen ingezet worden, kan dat wapen die middelen uitschakelen. Dat zal je behandelaar dan ook merken.

Rest mij in de laatste plaats nog twee vragen te stellen: waarom heb je ervoor gekozen om niet in behandeling te gaan bij een christelijke therapeut? En in de tweede plaats: waarom zou je je nu je dit weet nog steeds willen doorgaan, naast het feit dat het goed voelt?

Veel wijsheid gewenst!

Hartelijke groet,

Ds. W. F. 't Hart

Lees meer artikelen over:

occultpsycholoogtherapie