Teleurgesteld in mezelf en in God

Ds. A. Simons / Geen reacties

Vraag

Ik maak mezelf zo kwaad, zo gefrustreerd, ik weet het gewoon niet meer. Niemand zoekt naar God uit zichzelf. Dat geloof ik al en zie ik ook in mijn eigen boze hart. Ik weet dat ik God moet kennen in mijn leven. Ik weet dat ik niet kan sterven. Ik weet dat ik zo zondig en dwaas ben. Maar soms kan ik zo boos worden, zo gefrustreerd. Dan heb ik geen zin om in de Bijbel te lezen en te bidden. M’n hart is zo hard, zo vreselijk donker! En ik moet WEL God leren kennen, ik moet inzien dat het aan mij ligt. Maar het lukt niet, het kan niet, het gaat niet.

En ik kan gewoon niet begrijpen: waarom trekt de wereld zo? Het lijkt allemaal mooi en leuk. En de bijbel niet en de kerk niet. En het gebed niet. Waarom?! Waarom wordt het zo moeilijk gemaakt.

Er is een paar maanden geleden een stelletje overleden. Het meisje kende ik. Nu zijn ze er niet meer. En elke keer komt het in m’n hoofd: jij had het kunnen zijn, jij leeft nog. Maar het lukt gewoon niet. Het lukt allemaal echt niet, niks werkt mee. Hoe hard ik m’n best probeer te doen die wereldse dingen niet te doen. Ik ben gewoon ten einde raad.

Deze vraag werd ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Een noodkreet: “Ik ben gewoon ten einde raad”! Of anders gezegd: ik weet het niet meer. Ik ben uitgeredeneerd, uitgedacht, uitgepraat! Vriend, je ligt onderaan de Sinaï te midden van donder en bliksem. Het rommelt angstaanwekkend rond die berg (Hebr. 12:20). Wie hem aanraakt moet sterven. De wet veroordeelt je. Waarom? Omdat je God niet zoekt, omdat je zondig en dwaas bent. Omdat je geen zin hebt om te lezen en te bidden en omdat je de zonde lief hebt en koestert. Het Woord leert jou en mij dat er niemand is die rechtvaardig is, niet tot één toe. Jij dus ook niet!!!! Ook niet als je ernstig wordt.

Luister eens. Je hebt lang genoeg je tent opgeslagen bij die berg die alles van jou eist maar waar je niet aan voldoet. Je schrijft: waarom trekt de wereld zo? Weet je waarom? Omdat je een zondaar bent. Omdat je dood ligt in de zonde en misdaden, omdat je in Adam niet als een blanco blad op de wereld kwam maar als een zwarte zondaar en je niet anders kunt dan zondigen.

Weet je waar je mee bezig bent? Je wilt als een onreine iets reins voortbrengen (Job 14:4). Weet je wat je hier van wordt? Radeloos, hopeloos en uitzichtloos. Hoe kan een verrotte boom als jij en ik een goede vrucht voortbrengen? (Lukas 3:9).

Het klopt wat je zegt; jij zoekt God niet, nooit en in der eeuwigheid niet. Jij verlangt naar de zonde, kan ook niet anders want je bent zonde. Je legt jezelf lasten op die je niet dragen kunt. Je gaat niet verloren omdat je zonde doet maar omdat je zonde bent. Stop met vechten, met jezelf te martelen en te kwellen. Het is een uitzichtsloze weg. Het eindigt in de dood.

Waarom wordt het zo moeilijk gemaakt, schrijf je? Het wordt je niet moeilijk gemaakt, maar onmogelijk! Wat dan? De dood zit immers op je hielen. Je moet bekeerd worden of zoals je schrijft; ik moet WEL God leren kennen.

Kom, ik ga het je proberen uit te leggen hoe eenvoudig het Evangelie is tegenover de onmogelijkheid van het doen van de wet. De wet eist van jou, maar je voldoet er niet aan. Jij bent bewust of onbewust bezig om op te klimmen en om iets te bereiken wat niet lukt (Rom. 10:5). Vandaar dat je kwaad en boos wordt. Vijandschap borrelt op in je hart. Je weet dat het niet goed is, maar het gebeurt en is niet tegen te houden. Maar het komt omdat het niet lukt. Je raakt teleurgesteld in jezelf en in God.

Maar vriend, ga nu eens even zitten en doe je armen over elkaar, leg je hoofd op het ‘blok’ en luister: zalig worden is een gift en geen verdienste. In de tweede plaats vinden we het niet omdat we zo gezocht hebben of goed/serieus gezocht hebben. In de derde plaats zoeken wij niet, maar God zoekt. Nee, geen rechtvaardige, maar goddelozen: hoeren, overspelers, echtbrekers, godslasteraars, vijanden en zondaren.

Maar nog ben ik niet waar ik wezen wil. Hoor: je zaligheid moet niet gehaald en verdiend worden door jou en mij (Rom. 10:8). De zaligheid heeft God in Christus verdiend en voldaan (2 Kor. 5:19). Nu komt het: het wordt bij je gebracht door de prediking van het Woord. Gelegd in de schoot van je hart. Nabij u gebracht in uw mond en IN uw hart. Dit is het Woord hetwelk wij aan u en jou prediken.

Stop met al dat werken. Het evangelie verkondigt mij; het is volbracht! Voor wie? Voor dode zondaren. Vriend, als het waar is dat God ook bij jou de zaligheid zo dicht bij heeft gebracht, wat moet jij dan nog doen om zalig te worden? Sssst!!! Mondje dicht, uitgepraat, buigen aan Zijn voeten en stamelen: Heere, ook voor mij? Voor zo’n goddeloze als ik? Hij mijn nood en dood en ik Zijn gerechtigheid/heiligheid? Met een bevende hand en knikkende knieën het heil omhelzen wat in je schoot gelegd is. Zodat je het heil mag omhelzen door de Heilige Geest. Eeuwig wonder, een rechtvaardige onrechtvaardige. “En al is het dan dat mijn geweten tegen mij getuigt nochtans desniettegenstaande ben ik alleen om de gerechtigheid van Christus rechtvaardig voor God.”

We sluiten het af anders wordt het veel te lang. Nog één vraag; Geloof jij dat de Christus, als een daad van Gods liefde, gegeven is aan mensen die de eeuwige dood verdiend hebben? Niet aan varkens, niet aan engelen maar aan zondaren in deze wereld? Geef maar stil antwoord aan Hem die weet waar je woont.

Groet ds. A. Simons,
Valburg- Homoet

Tags in dit artikel:

geloofsstrijd