Oorsprong preektekst

Ds. H. Paul / 6 reacties

Vraag

Een vraag aan een Ger. Gem.-dominee. Hoe komt u tot een tekst om over te preken? Ik had pas een gesprek met iemand over de kerk en wij vroegen ons dit af. Geeft God deze tekst? Op welke manier dan? Is dat altijd? (dit is geen vraag om kritiek te leveren of iets dergelijks).

Antwoord

Beste vraagstel(ler)ster,

Als regel geeft de Heere ons niet direct tekst om daarover te preken. Maar het gaat niet buiten Zijn voorzienigheid om. Soms hoor je wel eens dat iemand juist in zijn of haar omstandigheden er onderwijs uit gekregen heeft. Veelal wordt de tekstkeuze gemaakt in verband met het kerkelijk jaar: Kerstfeest, enz. Ook de Catechismuspreken zijn volgens de orde van behandelen. Zo zijn er ook vervolgstoffen. Maar als regel is het een gedeelte van Gods Woord. Wat je aanspreekt en het verlangen opwekt erover te preken. Een tekst die je doet verlangen de boodschap die je in hoort of leest, door te mogen geven.

Het blijft een voortdurend gebed om de leiding van de Heilige Geest om te weten waarover je zult preken, maar ook om de betekenis ervan goed te verstaan. Daar hebben we ook het gebed van de gemeente voor nodig. Ook jouw gebed. Ook voor de vrucht op de prediking. Want het is toch een boodschap van Godswege. Laat dat ook je voornaamste zorg zijn.

Met hartelijke groeten,
Ds H. Paul

6 reacties
dominerik
Er zijn landelijk en wereldwijd ook leesroosters. Zelf preek ik altijd volgens het oecumenisch leesrooster. Dan word je een tekst aangereikt; het behoedt je voor eenzijdigheid en voor stokpaardjes.
Bigfoot87
@dominerik: Dat laatste zou best zo kunnen zijn. Maar is het niet zo dat door het gebruik van het oecumenisch leesrooster ook heel belangrijke en misschien zelfs wel essentiële onderwerpen niet behandeld worden omdat deze gevoelig liggen binnen de verschillende kerken?
Daniel
@Bigfoot87

Ik ben het helemaal met je eens, ook ik heb het gevoel dat sommige onderwerpen gevoelig liggen in onze verschillende kerken. Te gevoelig om over te preken, ik heb er wel begrip voor, maar ik begrijp het niet. Hunkert naar hetgeen hij zien zal, verlangt terug hetgeen hij had.
Gelukkig hebben we hier de vrijheid om iedere zondag naar de kerk te gaan en is er geen dwang om te kerken.
pannenkoek
Misschien kan de vraag ook gericht zijn naar ouderlingen, want deze kiezen ook preken uit om te lezen, de ene keer niet, maar de andere keer ervaren ze juist wel Gods leiding om die bepaalde preek te lezen.

'te gevoelig om over te preken'
Moeten we bepaalde onderwerpen dan maar vermijden? Kun je een voorbeeld geven? En sommige onderwerpen vermijden vind ik niet goed.
Was Jezus ook niet recht op de man af?
Ik denk dat je gek staat te kijken als de predikant zondag vanaf de preekstoel het heeft over 'adderengebroedsel' Maar Jezus deed het wel.
Bigfoot87
@pannenkoek We gaan een beetje off-topic, dus misschien is dit meer iets voor het forum. Maar het onderwerp zit me zo hoog dat ik het niet kan laten:

Wat je tegenwoordig ziet gebeuren is dat de liefde binnen de kerken steeds meer centraal staat. Op zichzelf geen verkeerde ontwikkeling, zolang de liefde maar niet de plaats van de waarheid (het evangelie) of zelfs van Jezus zelf inneemt.

Helaas draven veel kerken en stromingen -waaronder helaas ook de mijne, PKN- hier naar mijn mening in door. De liefde van God wordt getransformeerd naar een (onbijbelse) onvoorwaardelijke liefde, waardoor er geen plaats meer is voor een rechtvaardige God. Als je zegt dat Jezus de enige weg tot de Vader is worden mensen boos. Net als wanneer je zegt dat je de hemel niet kunt verdienen door een goed mens te zijn, maar enkel en alleen door geloof in Jezus Christus. Het evangelie confronteert en daar houden wij mensen niet van. Wij hebben veel liever een "moeder Theresa-evangelie" waarbij we allemaal de zelfde god aanbidden en iedereen die goed leeft naar de hemel gaat, ongeacht de religie die je aanhangt. De Bijbel leert ons echter anders.

Kerken moeten eenheid zoeken in de waarheid van de Bijbel, Jezus moet centraal staan. Niet de liefde, "het licht" of goed doen voor anderen.
1a2b3c
Bigfoot87: De liefde van God wordt getransformeerd naar een (onbijbelse) onvoorwaardelijke liefde, waardoor er geen plaats meer is voor een rechtvaardige God.

Ik vind dat je je nogal ongelukkig uitdrukt. Gods liefde gaat weliswaar niet ten koste van Zijn gerechtigheid maar is absoluut wel ONVOORWAARDELIJK.
De hoogste vorm van liefde, agapé liefde (de liefde waarmee God liefheeft) is een onvoorwaardelijke liefde, die zich richt op de ander zonder er iets voor terug te vragen.
Die liefde kan God ons door Jezus geven zonder dat aan Zijn gerechtigheid tekort wordt gedaan omdat Jezus alles heeft volbracht.

Hoe kan liefde de plaats van God innemen??? God is liefde, zelf de naam God betekent liefde.