Godslastering nader bekeken

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Gods naam lasteren. In Nederland wordt veel gevloekt met de Godsnaam. Dit wordt gezien als het lasteren van Gods heilige naam. Alleen vraag ik me af waarom dit eigenlijk zo gezien wordt. Want het woord God is in principe alleen een woord dat verwijst naar een bovennatuurlijke entiteit. Maar de naam van de Heere is YHWH. Of vertaald naar het Nederlands: “Ik ben.” Dat is hoe de Heere Zichzelf aan Mozes bekend maakte in Exodus 3:14: “Toen zei God tegen Mozes: Mijn naam is IK BEN. Zeg tegen de Israëlieten: IK BEN heeft mij gestuurd.” Het woord God is dus niet de naam van de HEERE, hoewel het wel een verwijswoord kan zijn naar Hem.

Maar hetzelfde woord voor God (Elohim) wordt bijvoorbeeld ook gebruikt voor Samuels geest die door de dodenbezweerster voor Saul wordt opgeroepen. Die wordt ook een Elohim genoemd. Dus waarom noemen wij dit dan precies het lasteren van Gods naam als het niet werkelijk Gods naam is?

Deze vraag is los van het feit dat het vloeken met de naam van God uiteraard zwaar uit den boze is en een grote zonde, aangezien het wel verwijst naar God met een vloek naar jezelf. Maar in principe word Gods naam niet genoemd. Het feit dat wij “Gods naam” zeggen is in zichzelf al een voorbeeld dat God een verwijswoord en niet Zijn naam is.

Antwoord

Dit is een heel interessante vraag waar je alle kanten mee op kunt. Mijn gedachtengang is als volgt. Inderdaad is de aanduiding “God” of “Elohim” niet de eigen naam van God, dat is de naam YHWH. De naam van God ijdel of leeg of zomaar gebruiken is een aantasting van Gods eer en dus van Gods wezen.

Maar waarom geldt dit ook voor het misbruik van de aanduiding God hoewel dit niet Gods Naam  is? Omdat de Naam verwijst naar de HEERE, de Heere God. En zou dit niet gelden voor de aanduiding God? Is dat een woord wat we zo maar in allerlei gevallen gebruiken voor van alles en nog wat? Wij gebruiken god en goden om bijzondere machten aan te duiden. De goden die in de Bijbel genoemd worden, zijn afgoden. Hoewel zij wezenlijk geen goden zijn, verdringen zij God de HEERE van Zijn rechtmatige en unieke positie. Dan kunnen we dit ook zeggen van het woord God dat gebruikt worden om een hogere macht aan te duiden, anders dan God de HEERE. Er is geen andere hogere macht dan onze God, de HEERE. Zoals we Zijn Naam met eerbied gebruiken, zo zullen we dat ook doen met God als aanduiding van Hem.

Wie de aanduiding God of god ten onrechte gebruikt, misbruikt niet de eigennaam HEERE, maar tast wel de unieke positie van de HEERE, de enige ware God aan. Dit kunnen we ook Godslastering  noemen.

Ds. A. Jonker

Tags in dit artikel:

vloeken