Het juiste zicht op het evangelie

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Een vraag voor ds. Van den Brink. Al enige tijd ben ik erg met het geloof bezig. Ik weet dat ik niet geloof en dat ik nog niet bekeerd ben. Ik lees veel de Bijbel en andere goede boeken. Toch weet ik dat dit allemaal niet helpt als ik me niet bekeer en niet geloof. Maar het probleem is dat ik in een soort cirkel ben terechtgekomen waar ik niet uit kan komen: ik moet geloven - ik kan niet geloven dus moet ik God bidden om geloof en bekering - maar God zegt als ik bid: Ik haat jouw bidden als jij niet gelooft. Ik wil geen gebed, ik wil jouw hart (Jesaja 58:5-6). En dan ben ik weer terug bij af: ik heb geen geloof. Je moet God bidden om bekering en geloof, maar voor dat bidden zelf is ook geloof nodig. Hoe kom ik hieruit?

Ook is mijn hart zo verschrikkelijk hard. Telkens als mij het evangelie aangeboden wordt, verwerp ik het. Dat is toch verschrikkelijk en ik kan ook niet voorstellen dat God mij genade zal schenken. Wat ik ook lees, bid en overdenk: het helpt allemaal niets. Ik blijf even dood als ik ben en het ergste is dat ik dat niet echt voel ook. Want als ik dat zou voelen dan zou mijn hart wel verbrijzeld zijn over de zonden en dan zou ik wel radeloos tot Christus vluchten. Hoe kan dit opgelost worden en hoe kan ik met God verzoend worden? Misschien leest dit voor u heel verwarrend, maar ik hoop dat u me verder kan helpen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Lees je eigen vraag eens rustig door en vervang geloof en bekering dan door goede werken. Je zult zien dat je dan precies hetzelfde denkt als wat Luther dacht voordat hij Gods genade ontdekte. Jij ziet geloven, bidden, je bekeren als werkzaamheden die jij moet verrichten voordat God jou genade schenkt. En dan is het maar goed dat je hierin vastloopt, want dat is niet het Evangelie!

Het Evangelie vertelt niet dat God gunstig gestemd kan worden, maar dat Hij je gunstig gezind is. “Gods genade” betekent niet allereerst dat er in jou iets veranderd wordt of aan jou gegeven wordt (bekering, geloof etc.) maar dat God geduldig, mild, vriendelijk, barmhartig, vergevend, reddend, zaligmakend is: “schoon zwaar getergd, lankmoedig en genadig.” Anders gezegd: genade is niet iets dat jij moet gaan bezitten, maar een kenmerk van Gods karakter. En Hij is zo en blijft zo – onafhankelijk van jouw toestand. Jouw ongeloof, onbekeerdheid, gebrek aan vertrouwen, jouw slechte gebed zijn voor God geen redenen om jou af te wijzen. Sterker nog, God wil dat jij komt zoals je nu bent. Hij wil liever dat jij vandaag met je ongeloof en hardheid naar Hem toegaat, dan morgen met geloof en bekering.

De kern van jouw probleem is niet dat jij niet kunt geloven, maar dat je niet inziet wat het Evangelie is. Het Evangelie is namelijk geen als-dan-bewering: “Als ik geloof en mij bekeer, word ik gered.” Het Evangelie is een onvoorwaardelijk-goede boodschap over een onvoorwaardelijk-goede God: zo lief heeft God de wereld gehad dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft (Joh. 3:16). Heel de dag strekt God Zijn handen uit naar een ongehoorzaam en tegensprekend volk (Rom. 10:21).

Als ik jou vraag lees, komt er dit beeld bij mij boven. Ik zie iemand op een zeilboot en de wind is stabiel en gunstig. Maar de zeiler vaart niet uit omdat hij -als tegenprestatie- tegen de wind in probeert te blazen. Maar dat is geen geloof! Jij denkt dat je met jouw geloof en bekering God genadig moet stemmen. Maar God is allang genadig. Geloven is te beseffen hoe onveranderlijk gunstig de wind is en je daarom mee te laten voeren op de luchtstroom van Gods genade. Het is: verhard je niet maar láát je leiden (Ps. [berijmd] 95:3). Het is: láát je met God verzoenen (2 Kor. 5:20).

Wat jij nodig hebt is verlichte ogen van het verstand (Ef. 1:18), het verstand om de Waarachtige te kennen (1 Joh. 5:20). Als je bidt, moet je niet zozeer bidden of je bekeerd mag worden of geloof mag krijgen, maar of je het Evangelie mag begrijpen. En dan volgt geloven vanzelf. Het was, als ik me goed herinner, één van gebroeders Erskines, die ooit zei: “Als je het Evangelie hebt leren kennen, zal het geen week meer duren of je gelooft het.”

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Tags in dit artikel:

evangeliegelovenonbekeerd