Rivaliteit tussen oma's

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Wij zijn een gezin met (jonge) kinderen. Er is sinds de komst van de kinderen een grote rivaliteit gekomen tussen mijn ouders en schoonouders, met name de moeders. Ze konden al nooit goed met elkaar. Wie ziet de kinderen het vaakst, wie mag het eerst komen op een verjaardag, het meest oppassen, enz. enz. Het gaat nu zo ver dat ik niet aan mijn ouders durf te vertellen dat we wat met mijn schoonouders gaan doen en andersom. Ik raak hierdoor gestrest en verstrikt in leugens. De kinderen vertellen uiteraard de waarheid aan oma waardoor er pijnlijke situaties ontstaan.

Ik ben het zo beu. Ik neem me vaak voor gewoon de waarheid te vertellen en me niets meer aan te trekken van hun jaloezie (zegt mijn man ook). Maar er ontstaat meteen spanning bij me wanneer mijn schoonmoeder langs wil komen. Ik denk dan: hoe ga ik mijn moeder dat vertellen. Ik hoop op wat advies.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Oma’s, tja. Zowel moeder als schoonmoeder hebben dezelfde kleinkinderen, waar ze ieder de liefste oma voor willen zijn. En dat gaat níét lukken. Hoe lastig kan het zijn om er als dochter en schoondochter tussen te staan. Je vraagt aan mij advies. Dan zou ik zeggen: nodig beide moeders (mogelijk samen met de vaders!) uit op een avond waarop jij en je man thuis zijn. Koop van te voren twee exact dezelfde bossen bloemen en bereid je gesprek met hen goed voor. Maak de moeders (ouders) duidelijk dat jullie als volwassen mensen met elkaar willen praten. De moeders hebben ieder hun eigen persoonlijkheid, achtergrond en mogelijkheden. Én ze hebben een verschillende invloed op de kleinkinderen. Dat is een gegeven en dus niet erg. De een houdt bijvoorbeeld van spelletjes spelen, de ander gaat mee naar de kinderboerderij. De een leest graag voor, de ander bakt liever koekjes. De een past regelmatig op, de ander maakt meer foto’s. Allemaal prima. Daarmee kun je heel veel plezier beleven aan kleinkinderen en een goed voorbeeld voor hen zijn in aandacht, samenzijn, verdraagzaamheid. Maar jaloezie... nee, dat kan nooit een goede manier zijn om met elkaar om te gaan.

Wees dus zélf eerlijk en open, in plaats van te proberen om gelijkheid, die er dus pertinent niet ís, te creëren of zogenaamd in stand te houden. Hoewel het misschien niet gemakkelijk lijkt, kan een avond ‘confrontatie’ juist een opening geven waarbij jullie als echtpaar wél duidelijk maken dat je níet tussen moeders/ouders in wilt komen staan. Dat de moeders, juist als oma’s, júllie even lief zijn. Dat de moeders, juist als oma’s, ieder op hun eigen manier waardevol zijn voor hun kleinkinderen! Vandaar die bos bloemen, die je tegelijk overhandigt. Probeer maar!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

oma
2 reacties
sydneylover
Ik denk dat beide oma's dus gewoon teveel tijd over hebben om zich met dit soort kinderachtige zaken bezig te houden.
Misschien tijd voor de oma's om een betaalde baan te zoeken of vrijwilligerswerk te gaan doen?

En misschien is het aan de vraagstelster om dat aan de kemphaantjes voor te stellen..
Zv70
Heel vervelend en wellicht best een probleem, maar pas op dat je het zélf niet nóg groter voor jezelf maakt...