Leeftijden in OT en NT

Ds. H. van der Ham / Geen reacties

Vraag

Mij viel laatst op dat er vaak leeftijden wordt gebruikt in het OT en in het NT veel minder. Is daar een reden voor?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Inderdaad is er verschil tussen het Oude Testament en het Nieuwe. Er is ook overeenkomst. In het Oude Testament vind je veel geslachtsregisters en leeftijden. Ik denk bijvoorbeeld ook aan het laatste stukje van het boek Job. Daar staat: “En er werden zo schone vrouwen niet gevonden in het ganse land, als de dochteren van Job.” In het Nieuwe Testament vinden we ook enkele geslachtsregisters en ook leeftijden.

Het is ook zinvol te bedenken dat de Bijbel uit 66 Bijbelboeken bestaat die in een eeuwenlange periode geschreven zijn. De Heilige Geest heeft de schrijvers geïnspireerd. Het Nieuwe Testament is verhuld al aanwezig in het Oude Testament. En het Oude Testament wordt onthuld in het Nieuwe Testament. Het is goed zorgvuldig steeds te lezen en te onderzoeken.

Let ook op de grote overeenkomst tussen het Oude Testament en het Nieuwe. Vooral de geestelijke eenheid! Die is beslissend.

Hartelijke groeten,
Ds. H. van der Ham

Lees meer artikelen over:

geslachtsregisterleeftijd