Mijn getraumatiseerde vrouw heeft het liefst geen seks

W.E. (Wilbert) Weerd / 5 reacties

Vraag

Als je bijna elke dag aan zelfbevrediging doet, ben je dan seksverslaafd? Ik ben een man van in de 40, gelukkig getrouwd en we hebben kinderen.  Ik ben getrouwd met een vrouw die in haar jeugd psychisch mishandeld en verwaarloosd is, vooral door haar vader. Ze heeft jarenlang therapieën gehad, soms ook samen. Ook op seksueel gebied hebben we dat geprobeerd, maar mijn vrouw heeft er zo weinig mee dat het na een enkel gesprek weer werd gestopt. Mijn vrouw is daarbij ook nog hooggevoelig en gebruikt de maximale dosis anti-depressiva.

We hebben gemiddeld eenmaal in de twee maand gemeenschap. Voor mij is dat lastig. Mag je dan door zelfbevrediging je zin verminderen? Mijn vrouw heeft bijna geen zin in seks, liefst helemaal niet maar omdat dat niet kan probeert ze het mij te geven. Maar ik moet wel altijd op haar tijd wachten. Van mijn kant wat proberen op te wekken is geen optie. In het verleden heb ik een lange periode geprobeerd om de zelfbevrediging een week op te sparen, maar dan werd ik tussentijds nogal handtastelijk richting mijn vrouw, wat weer voor verwijdering zorgde.

Vaak zegt ze tegen mij dat ik seks het belangrijkste vind, waardoor ik soms het idee hebt seksverslaafd te zijn. Er zijn ook momenten dat ik seksfilms op internet op zoek als het lang geleden is dat we seks hebben gehad. Het verlangen kan zo groot zijn!! Het kan soms zo moeilijk zijn om naar je mooie lieve vrouw te kijken zonder dat we één kunnen zijn. Soms moet ik wel drie maanden wachten. Hoe denkt u hier over?

Antwoord

Beste man van in de 40,

Bedankt voor je vraag. Om je eerste vraag meteen te beantwoorden: er zijn online zelftesten die je zou kunnen invullen om te ontdekken of je seksverslaafd bent of niet. Google bijvoorbeeld op: ben ik seksverslaafd?

Zelfbevrediging als oplossing voor je ‘zin’ is een persoonlijke keuze, maar misschien is er ook iets anders aan de hand en geeft de situatie zoals je die omschrijft je ook veel frustraties. Die situatie klinkt aardig hopeloos en dat betekent misschien ook dat je nog niet door een periode van rouw en verlies heen bent gegaan. Want je situatie is waarschijnlijk erg verdrietig voor je. Je houdt misschien vast aan een beeld dat mogelijk niet haalbaar is of haalbaar zal zijn.

Mogelijk is het oprecht echt moeilijk voor je om niet één te kunnen zijn met je vrouw. In dat geval is zelfbevrediging alsnog geen oplossing, want dat maakt je alsnog niet één met haar. Dan zou ik liever de weg wijzen van geduld en zelfbeheersing en vooral genieten van de keren dat jullie wel één mogen zijn. De weg van geduld en zelfbeheersing gaat door acceptatie en loslaten heen. Niet zozeer de focus leggen op wat je niet hebt en wel zou willen hebben, maar jezelf meer richten op alles wat je wel hebt en wel deelt met je vrouw. De kinderen die je samen hebt gekregen en het samenzijn. Om je focus te leggen op hoe je verder kunt groeien in liefde voor haar in haar hooggevoeligheid en depressiviteit. Wetende dat wat in liefde plaatsvindt nooit zal vergaan. Dat maakt dat je voor iets groters leeft en dat maakt ook gelukkig. Dat neemt niet weg dat het leven met iemand die nog zeer gebukt gaat onder trauma’s enorm zwaar kan zijn. Ook jij zal op een gezonde manier voor jezelf moeten zorgen en af en toe wat leuks doen met vrienden.

Toch zal het voor haar heel fijn zijn te merken dat ze geborgenheid bij jou kan vinden, zonder dat ze het idee van je krijgt dat alles bij jou om seks draait. Seksfilms kijken en jezelf bijna elke dag bevredigen zal haar niet helpen zich geborgen bij je te voelen. Als jullie gemeenschap hebben, kan dat voor haar voelen dat jullie seks hebben zodat jouw behoefte bevredigd wordt in plaats van een geschenk aan elkaar.

Dus maak rechte sporen, richt je blik op wat hoger is, geef liefde en trouw de hoogste plek, lijdt en leef mee met je vrouw, geef ruimte aan jouw eigen pijn en verlies. Want je loopt het risico ongelukkig te worden, omdat jij je focust op wat je niet hebt in plaats hoe je door deze beproevingen heen volharding kunt leren en Christus na te volgen ook in en door deze situatie.

Wat ik je ook nog mee wil geven is dat in zulke situaties zelfmedelijden op de loer ligt en de situatie alleen maar zal verslechteren. Dat kan je verblinden en een rechtvaardiging vormen voor je gedrag.

Groet,
Wilbert Weerd

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk
5 reacties
drj
Misschien is deze website van een christelijk klinisch psycholoog interessant voor je vrouw en jij.
https://www.marriagebuilders.com/how-to-overcome-sexual-aversion.htm
Nynke1979
Mooi antwoord van dhr Weerd!
Wel zou ik voorzichtig zijn met dit soort zoektermen op Google. Google verdient haar geld met advertenties én de verkoop van persoonsdata aan derden. Grote kans dat jouw naam, adres, leeftijd etc bij Google in de bestanden staat.
Ik zou het zelf niet zo’n prettig idee vinden als dit soort superprivé-informatie daar aan toegevoegd wordt.
Een privacy vriendelijk alternatief is bijv zoekmachine DuckDuckGo, daar worden geen persoonsgegevens opgeslagen.
Verder niets toe te voegen aan de handreikingen van dhr Weerd - en vragensteller sterkte gewenst!
Zv70
Heftig dit, voor jullie beiden. Ik probeer mee te denken, zónder veroordeling...

Hoe voel je jezelf, na de zelfbevrediging? Echt bevredigd, of vooral klaargekomen? Ik ben bang dat je hiermee in een cirkel bent gekomen. Het feit dat je het dagelijks doet en dat een week zónder niet goed lukt... Er zijn niet zoveel stellen die vaker dan eens per week gemeenschap hebben, en dagelijks is echt zeer uitzonderlijk.

Porno en zelfbevrediging zijn een kortdurende troost voor je verdriet, maar de kans is groot dat het steeds een kater geeft die ook weer om troost vraagt... Vervolgens heb je er steeds meer van nodig om het gewenste effect te krijgen.

Ik bagatelliseer jullie probleem niet, ik zou het óók erg moeilijk mee hebben. Maar met dagelijkse solosex komen jullie steeds meer alleen te staan, denk ik.

Heel veel sterkte! Breng je (lichamelijke) nood bij de Heere Jezus, steeds weer. Gods zegen!
klaske1958
Beste meneer van 40 jaar. Wij hebben eigenlijk precies hetzelfde ongeveer mee gemaakt. Wij hebben geen gemeenschap kunnen hebben . Wij hebben ook geen kinderen. Maar zijn wel bijna 38 jaar getrouwd.
Hoe hebben we dit opgelost. Veel praten. Open zijn over de angsten. Hoe ver kon mijn man gaan. Wij willen hier wel open met jullie over spreken, dat vinden we iets fijner dan het hier allemaal te schrijven. U mag mailen naar vragen@refoweb.nl voor ons mailadres. Van harte Gods zegen. Maar ook sterkte. De Heere zij jullie genadig, maar houd jullie ook vast
Bernart44
Een reactie op Zv70
Het werkt bij mij opbouwend.
Als we gemeenschap hebben gehad dan taal ik de eerste 4 tot 5 dagen nergens na. Daarna gaat het zig opbouwen. Ik kan ook elke keer van zelfbevrediging echt genieten.