Wonderlijke wending

Ds. D. van der Wal / 2 reacties

Vraag

We zijn man en vrouw en tien jaar getrouwd. Echter gaat het al jaren niet goed. Ik ben vrij normaal opgevoed. Mijn vrouw had een leven vol problemen. Ik kon me nooit inleven in haar en ging mijn eigen gang. Mijn vrouw zat regelmatig bij de psycholoog en ging de laatste tijd erg op in het geloof. Ze huilde nachten lang en het deed me niks. Ik wilde slapen want ik moest de volgende dag dag vroeg werken. Vaak ging ik ook eerder naar bed, dus we spraken elkaar bijna niet meer. Ik ging trouwens ook amper naar de kerk en had daar totaal geen interesse in. Meestal ging mijn vrouw met de kinderen en bleef ik thuis.

Twee weken terug was er avondmaal. Ik luisterde mee om haar niet teleur te stellen. Ineens kwam er iets in mijn hoofd wat mij erg kwaad maakte. Ik heb de laptop dichtgedaan en ben buiten gaan roken. Toen ze blij thuis kwam, werd ik nog bozer. Ze bleef kalm en heeft me verteld over de Heere. We hebben veel gepraat, zelfs drie nachten achter elkaar.

Nu lijkt ineens of alles weer goed is. Ik kan het bijna niet uitleggen, maar alsof we opnieuw verliefd zijn. Het lijkt ook alsof het zo blijft. Ik probeer me nu meer te verdiepen in het geloof. Maar ik vraag me af of dit iets van God is, of dat ik dit zelf zit te verzinnen en dat dit puur uit een soort van jaloezie is ontstaan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Hartelijk dank voor het inzenden van jouw vraag. Tussen die paar regels gaat ongetwijfeld een hele wereld schuil waarin ontzettend veel gebeurd is. Ik wil beginnen met de waardering uit te spreken dat je de moeite neemt om een deel van jouw verhaal met ons te willen delen en samen te zoeken naar antwoorden. De vraag die je stelt is naar de achtergrond van deze verandering die je bij jezelf merkt, kort door de bocht gezegd: is dit echt of ingebeeld? Hierbij moet ik opmerken dat op basis van deze vraag alleen en zonder verdere aanvullende informatie ik alleen maar een algemeen antwoord kan geven. Het beste zou je hierover kunnen spreken met een ouderling/predikant, die zou gerichter kunnen doorvragen en beantwoorden.

Maar ook in de algemeenheid is er wel wat over te zeggen. Zo is het verdiepen in het geloof het allerbeste wat je kunt doen. Om het met de profeet Jesaja te zeggen: “Zoek de HEERE terwijl Hij te vinden is, roep Hem aan terwijl Hij nabij is. Laat de goddeloze zijn weg verlaten, de man van ongerechtigheid zijn gedachten. Laat hij zich bekeren tot de HEERE, dan zal Hij Zich over hem ontfermen, tot onze God, want Hij vergeeft veelvuldig” (Jesaja 55:6-7).

Dus dat wil ik je alvast meegeven! Daarbij dan ook wel de vraag wat de reden, de achtergrond van de zoektocht is. Nu is de Heere (gelukkig!) niet afhankelijk van onze manier van onze zoeken naar Hem. Hij gaat daarin Zijn eigen wegen. Wat we wel steeds weer terugzien is de hartelijke uitnodiging en aansporing om Hem te zoeken. Je schrijft verder niet over hoe je daarmee bezig bent, maar er zijn talloze middelen die er beschikbaar zijn. Het is goed om jezelf daarbij te onderzoeken zoals je doet door je af te vragen naar de motivatie. Maar daarbij kunnen we niet op eigen inzicht afgaan. Lees maar Psalm 139 verzen 23-24 waarin David bidt: “Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart, beproef mij en ken mijn gedachten. Zie of er bij mij een schadelijke weg is en leid mij op de eeuwige weg.”

Als je jezelf dus afvraagt naar wat er speelt worden we erop gewezen dat we ook dit bij en met de Heere mogen zoeken. Laat het een terugkerend gebedspunt zijn: Heere, doorgrond mij. Laat mij zien op welke weg ik nu zit en waar ik heen moet gaan. Vraag Hem om Zijn Heilige Geest en of Hij je door de Geest wil laten zien Wie Christus Jezus is voor jou. Dat je door de Geest mag leren je toe te vertrouwen aan Hem en Hem alleen. Dat is een voortgaand proces wat van jouw kant vastberadenheid vraagt en het vertrouwen dat als je Hem zoekt dat Hij Zich ook laat vinden.

Daarbij kunnen wij op onze zoektocht zo in ons zelf raken dat we in cirkeltjes gaan draaien als we niet oppassen. Door (te veel) de nadruk op onze houding te leggen lopen wij het gevaar dat we van onze zoektocht naar Hem afraken en het in onszelf proberen te vinden. Houdt daarom steeds weer voor ogen Wie je zoekt. Leg de focus op de betrouwbaarheid en zekerheid van Gods beloften. Daarmee mag je doen wat Hij van jou vraagt, namelijk dat je jezelf aan Hem toevertrouwt en je bekeert tot Hem. En je mag de Heere laten doen wat Hij belooft heeft: alles geven wat je nodig hebt.

Gods rijke zegen en wijsheid toegewenst op jouw zoektocht!

Met broederlijke groet,
Ds. D. van der Wal

2 reacties
VrouwkeZondernaam
Dit verhaal doet me aan mijn ouders denken. Zij eerst. Hij overal tegen en boos. Tegenwoordig nemen ze allebei deel aan de bediening van het Heilig Avondmaal...
DsDvanderWal
Dat is mooi om te horen! De Heere gaat Zijn wonderlijke wegen met ons.