Stoppen om het zelf met God in orde te maken

Ds. G. Kater / Geen reacties

Vraag

Op het moment zit ik in een lastige fase van mijn leven. In de ‘wereld’ heb ik gezocht om voldoening en rust te vinden, maar dat heb ik niet gevonden. Dat had ik kunnen weten want dat zie ik ook in de Bijbel terug. Ik weet dat God wel rust en vrede kan geven als de relatie tussen Hem en mijzelf weer hersteld wordt. Mijn beeld was dat ik hiervoor in ieder geval moet stoppen met dadelijke, concrete zonden en mijn leven in Zijn handen leggen (geloven). En dit vind ik een lastig punt.

In de Bijbel staat de opdracht “bekeert u en gelooft het Evangelie.” Maar dat bekeren lukt mij niet, wel deels maar nooit volledig en blijvend. Dat klinkt ergens ook wel logisch, want dan zou je bekeren een voorwaarde zijn voordat je tot Hem mag komen. Aan de andere kant lijkt het ook niet logisch dat ik kan blijf zondigen en toch in Hem ga geloven, erin geloof dat Hij mij wil redden en mij wil zaligmaken. Dat lijkt meer op het dienen van twee heren.

Voor mijn gevoel heb ik me in gebed al verschillende keren aan Hem gegeven en geprobeerd mijn leven in Zijn handen te leggen. Ik had verwacht dat als dat goed gegaan was en ik daarmee Zijn kind zou zijn, er ook zaken zouden gaan veranderen in mijn leven. Dat ik graag de Bijbel zou willen gaan lezen, graag naar de kerk ga, etc. Dat merk ik echter niet.

Mijn conclusie is dat het dan nog niet in orde is tussen God en mij. Ik kom hier niet goed uit. Ik leef in een soort niemandsland lijkt het. De wereld geeft geen echte voldoening en het lukt mij ook niet om door het geloof in Hem mijn verdere leven voor Hem te leven. Zou u bij mijn beschreven verhaal richting en advies kunnen geven?

Antwoord

Beste vriend(in),

In dezelfde openheid die jouw reactie kenmerkt, wil ik proberen aan je verzoek te voldoen. Allereerst wil ik daarbij aangeven dat ik nadrukkelijk besef geen kenner van jouw hart te zijn. Dat is God alleen. Ik kan slechts ingaan op wat je schrijft. Dat wil ik graag eerlijk doen, op grond van Gods Woord. In het verlangen dat dit antwoord zo voor jou persoonlijk tot zegen zal zijn.

In jouw reactie lees ik verschillende dingen die op zichzelf goed zijn. Inderdaad, echte rust en vrede voor ons hart vinden we nooit in de dingen van het hier en nu. Echte rust en vrede voor ons hart vinden we alléén bij God, in de weg van bekering en geloof. Het is nodig en goed om dat te ontdekken, zodat we deze echte rust en vrede ook bij Hem alleen zullen gaan zoeken.
Maar dan is de vraag vervolgens wel heel belangrijk: hóe zoeken we daarnaar? En vooral deze: bij Wíe zoeken we daarnaar?

Juist op dat punt roept je reactie bij mij ook verschillende vragen op. Ik lees in je reactie veel over allerlei dingen die jij doet. Je probeert te breken met bepaalde, concrete zonden. Je probeert te vertrouwen op de Heere. Wat je schrijft geeft mij de indruk dat je verwacht vrede met God te krijgen wanneer het jóu ‘voldoende’ lukt om met allerlei zonden te breken en je jezelf in vertrouwen over te geven aan God. Dat roept bij mij de vraag op: wie is Christus als Borg en Zaligmaker voor jou? Het viel me op dat je Hem nergens noemt in wat je schrijft. Terwijl Hij de énige en de volkómen Zaligmaker van zondaren is en er geen zaligheid te vinden is buiten (het geloof in) Hem. Alléén in Hem is er voor zondaren vrede met God te vinden. Heb je al ontdekt hoe onmisbaar Hij is om gered te worden? Heb je al oog gekregen voor Zijn Middelaarswerk in de plaats van zondaren? Heeft Zijn roepende stem in het Evangelie jou al tot Hem getrokken en gebracht tot vertrouwen op Hem?

Zeker, God eist van ons in Zijn wet dat wij ons bekeren en in Christus geloven. Maar juist die eis van Zijn wet wil ons leren dat dit vanuit onszelf radicaal onmogelijk is. De zonde van ons leven bestaat niet ‘slechts’ uit enkele concrete zonden, maar we zíjn in Gods heilige ogen één en al zonde. Al onze gedachten, al onze woorden en al onze daden zijn vuil door de zonde. Daarbij blíjft God in Zijn wet volmaaktheid van ons eisen. Volmaakte liefde tot God en onze naaste. En daarbij blíjft God ons vervloeken, wanneer we niet volkomen in overeenstemming met Zijn heilige geboden waren, zijn en altijd blijven zullen. Zie je wie we zijn in Gods ogen? Zondaren onder de vloek van Zijn wet! De Heilige Geest wil ons dat leren, zodat we “sterven aan de wet van God”, zegt Paulus in de Galatenbrief. Dat betekent dat we persoonlijk leren dat we nooit behouden kunnen worden door iets van onszelf. Ook niet door mijn pogingen om me te bekeren en te geloven. Ook niet door mijn berouw over mijn zonden. Ook niet door mijn ernstige, aanhoudende gebeden. Zeker, het gaat nooit buiten dat alles om. Maar de Heilige Geest laat ons vastlopen met ónze pogingen om het goed te maken. Zo komt er plaats in ons hart voor Christus als Borg. Zodat we niet alleen sterven aan Gods wet, maar ook leren leven uit het Evangelie van Christus, door het geloof.

In het Evangelie laat God horen dat Hij zondaren alleen genadig kan, wil en zal zijn door Christus. In gemeenschap met Hem. Omdat Hij de wet van God wél volmaakt gehouden heeft. Zijn hele leven lang. In de plaats van zondaren. Omdat Hij ook de vloek van Gods wet gedragen heeft. In Zijn kruisdood op Golgotha. In de plaats van zondaren. Omdat Hij de dood op Pasen overwonnen heeft, en eeuwig leeft. Om eeuwig leven te geven aan verloren mensen die de eeuwige dood verdiend hebben. God geeft zondaren deel aan alles wat Christus gedaan heeft. Uit enkel genade. Alleen door het geloof in Hem. Wie door het geloof aan Hem verbonden is mag weten dat alles wat Christus gedaan heeft, door God op zijn/haar rekening geschreven is. Zodat ik in Gods ogen rechtvaardig ben, maar dan alleen door de toegerekende gerechtigheid van de Heere Jezus Christus. Het is het liefste werk van de Heilige Geest om ogen van zondaren voor Hem te openen. Dat doet de Heilige Geest door het Evangelie. Daarin hoort het geloof Zijn roepende stem, Die zondaren tot Zich nodigt. Juist Zijn aanbod in het Evangelie geeft een verslagen hart vrijmoedigheid om tot Hem te vluchten, en je aan Hem over te geven. Vertrouwend op Zijn Woord en op Zijn Borgwerk. Dat is de kern van een waar geloof: stoppen met het zélf te willen doen, en alles te verwachten van Christus en wat Híj gedaan heeft. Alléén zo vinden we échte rust en vrede voor ons hart. In Hem alléén, Wiens Naam Vredevorst is!

Je schrijft dat het lijkt alsof je in een soort niemandsland leeft. Misschien zegt je gevoel dat, maar bedenk dat ons gevoel ons kan misleiden. De Bijbel is er duidelijk in: er bestaat geestelijk gezien geen niemandsland. We zijn geestelijk dood of levend. We hebben óf nog deel aan de zonde van onze eerste vader Adam en daarmee aan de eeuwige dood; óf door Gods genade deel aan Christus en daarmee aan het eeuwige leven in Hem. Vandaag komt het Evangelie van Gods genade óók tot jou. Daarin roept en nodigt Christus ook jou om tot Hem te komen. Hij roept vol diepe ernst, maar ook in alle liefde. Hij méént het écht. Hij wil dat jíj tot Hem de toevlucht neemt. Hoor je Hem roepen? “Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven” (Matth. 11:28). Alleen in Hem en Zijn werk vindt je échte rust voor je ziel. Daarom mag jij geen rust hebben buiten Hem. Daarom is het echt levensnoodzakelijk om door een waar geloof aan Hem verbonden te zijn. Je mag komen zoals je bent. Ja, je moet komen zoals je bent. Hoe ongeschikt je jezelf ook voelt. Hoe verloren jij je ook voor God bent. Toch mag je komen. Alleen omdat Hij je roept. Alleen omdat Hij alles volbracht, voor zondaren die alles missen maar Christus niet meer kunnen missen.

Weet je niet hoe te geloven? De Heilige Geest wil dat geloof werken wanneer je Christus ‘ziet’, in prediking van het Woord. In Zijn almacht, om stenen harten te breken. In Zijn gewilligheid, om zondaren te ontvangen. In de kracht van Zijn bloed, dat reinigt van alle zonden. In de kracht van Zijn Geest, Die al de Zijnen vernieuwd tot een leven naar Gods wil. Zo wil Hij je door het Woord van Zijn Evangelie overwinnen, zodat je stopt met alle pogingen om het zélf met God in orde te maken. Om alleen op Christus je vertrouwen te stellen. Om je te láten zaligen, door Hem!

Begrijp je de kern van mijn Bijbelse raad? Stop met alle pogingen om het zélf met God in orde te maken en vlucht door het geloof naar de enige en volkomen Zaligmaker: de Heere Jezus Christus. Hij wacht nog steeds om zondaren genadig te zijn.

Alleen als je deel aan Hem hebt, ga je vruchten dragen door de Heilige Geest. Vruchten van dankbaarheid. Gericht op de eer van God. Gegrond op de wet van God. Voortkomend uit de liefde tot God. Zeker, elke ware christen moet tot zijn droefheid belijden dat hij elke dag telkens weer in de zonde valt, en dat er veel te weinig vruchten in zijn leven zijn. Dat blijft ook een levenslange strijd voor elke gelovige. Maar dat brengt je, als het goed is, elke dag weer als een bedelaar aan Jezus’ voeten. Zodat je Hem niet alleen nodig hebt tot vergeving van je zonden, maar ook tot vernieuwing van je leven door Zijn Geest.

Er is nog plaats bij Hem. Je zult er niet worden afgewezen. En er is geen zaliger plaats dan dáár; bij Hem te zijn. Van harte Gods zegen toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. G. Kater

Lees meer artikelen over:

onbekeerd