En Hij is uit de angst verhoord

Ds. W. Pieters / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over Hebreeën 5:7: “In de dagen dat Hij op aarde was, heeft Hij met luid geroep en onder tranen gebeden en smeekbeden geofferd aan Hem Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij is uit de angst verhoord.” Het gaat mij om de laatste zin. De tekst beschrijft hier Jezus die tot God heeft gebeden, Die Hem uit de dood kon verlossen. En dan volgt: “En Hij is uit de angst verhoord.” Echter, Jezus is niet verlost van de dood, Hij is immers gestorven. Wat betekent dan deze laatste zin?

Antwoord

Hierover schreef ik in mijn boekje over Hebreeën (De brief aan de Hebreeën, Open toegang tot Gods genadetroon; uitg. De Banier):

De verzen 5-10 passen de vereisten uit vers 1-4 toe op Christus: Hij is door God geroepen én Hij was Zelf een zwak mens en kan dus medelijden met ons hebben. Kan onze zaak in betere handen worden gelegd?

Vers 5-6: Zo heeft ook Christus Zichzelf niet verheerlijkt om Hogepriester te worden, maar God Die tot Hem sprak: “Gij zijt Mijn Zoon, heden heb Ik U gegenereerd [aangesteld].” Zoals Hij ook in een andere plaats zegt: “Gij zijt Priester tot in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.” Christus heeft niet Zichzelf tot Hogepriester gemaakt, maar God stelde Hem aan. Uit Psalm 2 (in 1:5 al aangehaald) blijkt dat Hij Koning is. En in Psalm 110 wijst God Hem aan als Hogepriester, volgens de priesterorde van Melchizedek. Hier komt de apostel in hoofdstuk 7 uitgebreid op terug.

Als tweede benadrukt de apostel dat Jezus mens is, barmhartig is en onze zwakheden draagt. Hij benadrukt daarbij de weg van het lijden, die voor Hem de weg is om voor ons een geschikte Zaligmaker te zijn (vers 7-8): Hij heeft in de dagen van Zijn vlees, met sterke roeping en tranen, gebeden en smekingen geofferd tot Zijn Vader, Die Hem uit de dood kon verlossen. En Hij werd verhoord uit de vrees. Uit dat wat Hij heeft geleden, heeft Hij (hoewel Hij Gods Zoon was) gehoorzaamheid geleerd. Christus heeft tijdens Zijn staat van vernedering geleerd wat gehoorzaam-zijn inhoudt. Hij leerde het (net als wij, 12:5-11) in de weg van lijden, van pijnlijke ervaring. Hierbij verwijst de apostel vooral naar de worsteling in Gethsemané. Hij Die ons van de vrees voor de dood zou verlossen, werd dodelijk bedroefd. Hij Die nooit luid riep (Mattheüs 12 vers 19), bad nu ‘met sterk roepen’. En juist in die grote nood ontving Hij op Zijn smeekgebeden ondersteuning. Denk aan de engel die Hem naar Zijn menselijke natuur ondersteunde. Christus werd verhoord uit de grote angst, die Hij in Zijn menselijke natuur heeft ervaren: De angst voor de aanstaande helse benauwdheden die Hij in Zijn ziel aan het kruis zou lijden. Hij werd door Zijn gebed gesterkt en verzekerd dat Hij door de kracht van Zijn Goddelijke natuur alles zou overwinnen, en zo de duivel en de dood zelf onder Zijn voeten zou brengen. De dood kon Hem uiteindelijk niet vasthouden.

Het bidden bracht Hem dáár, waar Hij het met Zijn Vader eens werd. Zo ontving Hij verhoring: De angst werd van Hem weggenomen. En dan zegt Hij tegen Zijn discipelen heel rustig: Sta op, laten We gaan. We lezen verder niet meer over angst. Wel over God-verlatenheid, maar dat is iets anders dan angstig zijn.

Bij het lezen van deze verzen mogen wij wel diep onder de indruk komen, wanneer we erbij stilstaan wat het lijden in Gethsemané voor Jezus inhield. Mattheüs schrijft: Hij begon droevig en zeer beangst te worden. Tegen Zijn discipelen zei Hij: “Mijn ziel is geheel bedroefd tot de dood toe.” O, denkt u zich eens in, in wat voor onpeilbare diepte Jezus dáár neerdaalde! Denkt u zich eens in, hoe werkelijk Hij hier de ‘Man van smarten’ werd. Wat deze twee verzen over onze grote Hogepriester schrijven, brengt Hem heel dichtbij ons. Dit buigen onder Gods eisend en straffend recht maakt Hem voor ons uitermate waardevol, dierbaar.

Hij werd uit dit gericht weggenomen, toen Hij volledig de weg en de wil van de Vader ging. De Vader heeft Hem beproefd op Zijn gehoorzaamheid en de Zoon heeft werkelijk aangetoond te willen lijden.

Ds. W. Pieters