Weinig uitverkoren

Ds. A. Simons / 1 reactie

Vraag

Ik werk in de groenverzorging en daar is bijna iedereen behoudend gereformeerd (in mijn regio dan). Op mijn werk kan ik dan ook over het geloof praten, dat doen we ook vaak. Maar waar zij telkens op terug komen is: we kunnen amper gered worden (of in ieder geval bijna niemand). “Kijk maar naar de uitverkiezing”, zeggen ze dan. Of lees die ene tekst maar: “Velen zijn er geroepen, maar weinig uitverkoren.” En zeggen ze dan: “God pakt ons, we kunnen niks uit onszelf, dus we wachten maar. Als ik uitverkoren ben komt dat wel.” Maar je moet zelf toch ook een keuze maken? Hoe kan ik duidelijk maken aan ze dat God oneindig veel van ze houdt en hun behoud op het oog heeft? Hoe kan ik ingaan op hun beweringen?

Zelf worstel ik ook, bijvoorbeeld met de vraag: ben ik wel behouden of een kind van God? Wanneer weet je dit? Ik geloof echt en wil Jezus volgen, maar vind het vaak nog zo lastig en val soms terug in zonden en wijk ik af van de goede weg. Is dit normaal voor een christen? Natuurlijk is het niet goed, maar ik heb nooit een moment gehad –ook al viel ik terug in de zonde- dat ik niet geloofde. Ik kwam elke keer weer terug bij het kruis. Maar mijn vraag is: hoe weet je dat je wedergeboren bent en je zonden vergeven zijn? Als ik in de zonde val voel ik me zo schuldig en mis ik God en dan heb ik het gevoel alsof ik niet bij Hem kan komen.

Antwoord

Geachte vraagsteller,

Het is een uitgebreide mail die boordevol zit met vragen. Ik zal proberen om je vragen te beantwoorden.

Je schrijft dat uw omgeving gereformeerd is. Als ik de woorden “behoudend gereformeerd” goed begrijp dan blijken uw collega’s godsdienstige mensen te zijn. Mensen die graag discussiëren over verkiezing en roeping. Redeneren en de rede eren. Jammer dat je daar mee vermoeid wordt. Het tweede wat mij opvalt is uw antwoorden. Antwoorden uit reactie. Je schrijft: hoe kan ik ze duidelijk maken dat God oneindig veel van hen houdt? U reageert ook uit reactie. Ook dit is een gevaarlijk uitspraak. Een uitspraak die om uitleg vraag. Je kunt niet zomaar zeggen: God houdt van alle mensen. De Bijbel leert ook dat Gods toorn hangt over het menselijke geslacht. Je kan wel zeggen, dat het een daad is van Gods liefde om Zijn Zoon naar deze wereld te zenden. Een daad van liefde zoals bij de slangen in de woestijn (Joh. 3:16). Toen heeft God een stang laten plaatsen te midden van mensen die de eeuwige dood verdiend hadden. Een daad van liefde! Alzo heeft God gehandeld met Zijn lieve Zoon. Waarom deed God dat? Opdat zij in Hem zouden geloven en de toorn van God niet op hen zou blijven (Joh. 3:36).

Ik begrijp ook uit je schrijven dat je zelf ook vaak heen en weer wordt geslingerd. Ik zou zeggen; bijna onmogelijk om zo in gesprek te gaan met andere mensen als je zelf niet weet hoe het zit, vriend. Je schrijft: wanneer weet je dat je een kind van God bent? In de eerste plaats; als je het bent, dan weet je het ook. Het is waar, je leven kan aangevochten worden, maar Gods beloften zijn ja en amen. Het kan soms langs en door de afgrond gaan, toch blijft het waar: de wortel van de zaak wordt in mij gevonden, zegt Job (Job 19:28). Het vast fundament Gods staat: de Heere kent degenen die de Zijnen zijn (2 Tim. 2:19).

Het tweede dat ik in je brief lees is, je twijfelt als je ziet op je zondige leven. Je wijkt vaak af wanneer de kracht van de zonden jouw overspoelt. Je vraag of dat dit bijbels is. Helaas valt Gods kind uit zwakheid in zonden. Met zijn gemoed dient hij wel het werk van God en met het lichaam dient hij vaak de zonde (Rom. 7:23). Gods kind wil niet meer zondigen maar toch zondigt hij (Rom. 7:14). Het weten of ik een kind van God ben hangt niet af van mijn zondigend leven. Integendeel; in Hem blijven geeft mij de troost dat ik met Hem verbonden blijf (Joh. 15:10).

Je eindigt je mail met de vraag: hoe weet je dat je zonden vergeven zijn? Er is een goddelijke weg om dit te mogen weten. “Ik roem in God en prijst het onfeilbaar Woord, ik heb het zelf uit zijn mond gehoord” (Psalm. 56:5). Gehoord? Ja! Gods algemene weg is dat hij werkt door Woord en Geest. Onze belijdenis zegt het zo mooi: “Wat zijn de sleutelen van het hemelrijk? Dat een ieder die in de gekruisigde Christus gelooft behouden is”!!! Om als een zondaar te hangen aan Zijn nek. Niet meer los te kunnen komen van Hem die het beloofd heeft: “Die de Zoon heeft, die heeft het eeuwige leven”!! (Joh. 3:36).

Van harte Gods zegen toe gebeden.

Uw ds. A. Simons,
Montfoort

Tags in dit artikel:

geloofstwijfeluitverkiezing
1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,
over de vraag: "ben ik wel behouden of een kind van God? Wanneer weet je dit?"
Lees eens de eerste brief van Johannes. Daar staat vaak in wie een kind van God is en wie niet.
Bijvoorbeeld:
1 Johannes 2: 15 Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid.
Je kunt me ook schrijven. Ik communiceer er graag over: emaildfj1@gmail.com