Steeds gedacht dat ik alleen op jongens viel

Herman van Wijngaarden / 2 reacties

Vraag

Ik (jongen) zit met een lastig probleem. Jarenlang heb ik gedacht dat ik alleen op jongens viel. Nu ik jongvolwassen ben, ben ik er achter gekomen dat ik toch ook op vrouwen val. Ik denk dat ik jaren geleden, toen ik verliefd werd op een jongen, mezelf er gelijk bij neer legde en dacht: ik ben dus homo, prima. Ik liep er niet mee te koop, maar wel mensen dicht om mij heen weten ervan.

Maar het probleem is, ik voel me verbonden met een vrouw en we willen ons samen verder verbinden als stel, een toekomstig echtpaar. Ik ben blij dat de Heere mij nog gedachtig is geweest en mij dit uit Zijn hand schenkt. Ik heb al aangegeven bij vrienden dat ik toch ook op vrouwen val, maar zij willen dat niet geloven. Ze zeggen dat geaardheid onveranderbaar is. Ik zie het niet als geaardheid, maar als gerichtheid en dat kan wel degelijk veranderen of bijsturen. Ik zeg ook niet dat ik nu ineens 100 procent op vrouwen val.

Ze vinden dat ik de vrouw bedrieg en zeggen dat ik later heel ongelukkig word, dat het niet goed uitkomt en dat vinden ze jammer voor de vrouw. Dit gaat uitlopen op flinke ruzies, helaas. Ik weet nu echt niet wat ik moet doen. Het kan toch dat ik na jaren me toch aangetrokken voel tot een vrouw en dat ik altijd verkeerd omgegaan ben met verliefdheid?

Deze vraag werd ook besproken in het programma 'Pastorie online':

Antwoord

Beste jongeman,

Je hebt gelijk, seksuele gerichtheid (of zelfs: geaardheid) hoeft geen vast gegeven te zijn. Uit een onderzoek bleek bijvoorbeeld dat over een periode van tien jaar 2 procent van de ondervraagden veranderd was in seksuele gerichtheid. Heteroseksuelen veranderen nauwelijks in oriëntatie (maar soms toch wel), homoseksuelen vaker en biseksuelen het vaakst. Er wordt daarom wel gesproken over fluïditeit in seksuele oriëntatie.

Dat is trouwens niet alleen iets wat christenen zeggen. In een praatprogramma op televisie hoorde ik ooit dat iemand het had over haar ‘homoseksuele periode’ en over haar ‘heteroseksuele periode’. Ook bij één van de hoofdpersonen in de (niet-christelijke) roman “Een klein leven” van Hanya Yanagihara lijkt er sprake te zijn van verandering in seksuele oriëntatie (in dit geval van hetero- naar homoseksueel).

Daaruit mag je wat mij betreft niet de conclusie trekken dat een homo “dus moet proberen te veranderen.” Geen enkel mens kan zo’n verandering afdwingen, teweegbrengen of garanderen. Het gebeurt of het gebeurt niet - en meestal gebeurt het niet. Of je het kunt ‘bijsturen’, zoals jij zegt, betwijfel ik dus. Wel lijkt het me raadzaam dat als je twijfelt aan je seksuele identiteit, je niet te snel moet denken: ik zal wel zus of zo zijn. Misschien heb jij inderdaad té snel de conclusie getrokken dat je homo bent.

Ik bleef trouwens even haken bij de volgende woorden uit je vraag: “Ik ben blij dat de Heere mij nog gedachtig is geweest en mij dit uit Zijn hand schenkt.” Ik snap dat je het als geschenk ziet dat je gevoelens voor vrouwen (of in ieder geval voor die ene vrouw) hebt gekregen. Maar als jouw gevoelens niet veranderd waren, was de Heere jou nog steeds gedachtig geweest. Dat is namelijk niet afhankelijk van een hetero- of een homoseksuele gerichtheid. Maar dat terzijde.

Om terug te komen op je vraag: het lijkt me dat je dus inderdaad -biddend- kunt onderzoeken of je een relatie met een vrouw kunt aangaan. Een paar dingen lijken me daarbij wel belangrijk:

1. Je moet met je vriendin volledig open zijn over je geschiedenis en over het feit dat je blijkbaar ook nog wel gevoelens voor mannen hebt. Dat laatste kan je namelijk parten blijven spelen en dan moet je dat tegen haar kunnen zeggen. Je moet er zeker op dit terrein geen geheimen op gaan nahouden.

2. Zeker in jullie situatie is een ruime verkeringstijd erg belangrijk. Loop niet te hard van stapel, maar kijk hoe jouw (en haar) gevoelens zich ontwikkelen. Zijn jullie echt verliefd op elkaar? Voel jij je echt (seksueel) tot haar aangetrokken? Zit er ontwikkeling in jullie relatie?

Ik ken je natuurlijk niet, maar het zou kunnen dat je biseksueel bent, dus dat je zowel op mannen als op vrouwen verliefd kunt worden. Dat kan erg lastig zijn, bijvoorbeeld omdat seksuele verleiding dan van twee kanten kan komen, zowel van mannen als van vrouwen. Het kan zelfs dat je weliswaar verliefd bent geworden op je vrouw, maar dat de seksuele verleiding vooral van mannen komt. Ik bedoel maar te zeggen: wees eerlijk naar jezelf toe en vooral ook naar je vriendin.

Ik zit nog een beetje met die vrienden van jou... Zeg je nou dat deze kwestie gaat uitlopen op fikse ruzies met hen? Ik hoop dat ze merken dat jij eerlijk en oprecht bent en dat ze daarin met je willen blijven optrekken.

Herman van Wijngaarden

Lees meer artikelen over:

biseksueelgeaardheid
2 reacties
drj
Wat een fijn en uitgewogen antwoord van de heer Van Wijngaarden!
Ellenoor
Misschien heb ik het al eens eerder in een reactie gezet - in ieder geval heb ik het wel vaker gedacht: wat fijn toch dat Herman van Wijngaarden in dit panel zit! De antwoorden zijn altijd zo zorgvuldig en pastoraal geformuleerd. Heel waardevol.