De slechte en goede eigenschappen van chocolade

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Ik ben 20 jaar en eet enorm veel chocola. Het begon heel onschuldig, maar vanaf m’n puber jaren ben ik steeds meer gaan snoepen. Ik merk aan mijn lichaam dat het er ook steeds behoefte aan heeft. En dan blijft het niet bij één stukje, maar dan eet ik gerust 1, 2 of 3 hele repen op een dag. Ik heb geen overgewicht o.i.d., maar ik geloof niet dat het goed is. Vooral ook omdat ik merk dat m’n lichaam er behoefte aan heeft. En heb ik het niet in huis, dan haal ik het vroeg of laat alsnog. Soms heb ik ook een naar hard/stekend gevoel links in m’n buik. Kan dat hier mee te maken hebben? Wat zijn de gevolgen van teveel chocolade eten? En hoe kom ik hier vanaf?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Hieronder staan wat eigenschappen van chocolade. Goede regel blijft: alles met mate.

De buikklachten zijn niet direct door de chocolade te verklaren en kunnen dus een goede reden zijn een keer naar de huisarts te gaan.

Zo te lezen is het belangrijk dat je mindert met de hoeveelheid chocolade. Daarvoor bestaat geen tovermiddel; je zult het met zelfdiscipline moeten oplossen en mogelijk anderen er bij moeten inschakelen. Het is ook belangrijk om na te gaan op welke momenten je er behoefte aan hebt, wat de valkuilen zijn en wat je kan ondersteunen. Stel je ook de vraag: wat denk je te bereiken door steeds zo veel chocolade te blijven gebruiken. Wanneer je er niet mee verder komt kun je met de huisarts overleggen wat voor jou een goede vervolgstap zou kunnen zijn.

De goede eigenschappen van chocolade

Chocolade heeft bepaalde positieve voedingskundige eigenschappen. Hierbij de voordelen van chocola voor de gezondheid op een rijtje:

• Chocola bevat lecithine dat een gunstig effect heeft op de cholesterolgehaltes van het bloed.
• Chocolade is rijk aan polifenolen. Een polifenol is een antioxidant dat ontstekingen remt, beschermt tegen vrije radicalen en de verbranding binnen lichaamscellen vertraagt.
• Cacao is rijk aan magnesium. Magnesium bevordert de energiestofwisseling, de zenuwprikkeloverdracht en de spierfunctionaliteit.
• Er zijn aanwijzingen dat pure chocolade bloeddrukverlagend werkt.
• Cacaobonen bevatten flavonoïden. Flavonoïden hebben een beschermende werking tegen hart- en vaataandoeningen.
• De smaakervaring van chocola zorgt voor de aanmaak van endorfine. Endorfine zorgt voor een euforisch gevoel en onderdrukt pijn.
• Chocola bevat fenylethylamine, een stof die je verliefd zou doen voelen en zodoende als licht antidepressivum werken.

De slechte eigenschappen van chocola

Chocola kent niet alleen voordelen, maar ook nadelen. Hierbij de negatieve voedingskundige eigenschappen van chocolade:

• Vooral melkchocolade en witte chocolade bevatten veel suiker. Van een overschot aan suikers word je dik; daarnaast is suiker slecht voor je tanden.
• Voornamelijk witte chocola –maar ook melkchocolade– bevat grote hoeveelheden cacaoboter (theobromineolie). Cacaoboter bevat zowel verzadigde als onverzadigde vetzuren, maar is hoe dan ook extreem vet.
• Chocola bevat melk, suiker en vet. Deze combinatie is in bepaalde samenstellingen slecht verteerbaar door het menselijk gestel.
• Vette chocolade is erg calorierijk. Sommige chocoladesoorten bevatten tot ruim 600 kilocalorieën per 100 gram. Chocolade maakt dus dik en dient met mate te worden gegeten.
• Cacao bevat tannines. Tannine bindt zich aan ijzer en eiwitten, wat ten koste gaat van de ijzerabsorptie, van de eiwitbeschikbaarheid en van bepaalde goede bacteriën in het menselijk lichaam, waaronder de darmflora. Daarnaast verkleurt tannine de tanden.
• Chocola bevat oxaalzuur dat zich bindt aan calcium; hierdoor wordt ‘kalk’ slecht opgenomen door het lichaam. Een ‘mineralenrover’ dus.
• Cacaobonen bevatten theobromine, een stof die in grote hoeveelheden (en indirect) DNA kan beschadigen.
• Chocolade werkt licht verslavend door de combinatie van onder meer: theobromine, anandamide, cafeïne, tryptofaan, theophylline, ocotpramine, ethylamine en isobutylamine.
• Chocola kan negatief uitwerken op reuma(patiënten).
• Cacao is erg belastend voor de lever.

Drs. N. Wolswinkel

drs. N. Wolswinkel

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Veenendaal
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

voeding
2 reacties
Niagara
Ik vraag me af wat je voedingspatroon is naast de chocolade. Lust je veel verschillende soorten voedsel of is er veel voedsel dat je nooit eet? Aangezien dit patroon bestaat sinds je puberteit, en je ook geen overgewicht krijgt, zou het kunnen dat je naast de chocola niet veel meer eet dan je deed toen je een tiener was? En dat je met chocola je toegenomen volwassen caloriënbehoefte compenseert? In dat geval is aan te raden om eens andere soorten voedsel te gaan eten waar je normaal chocolade at. Als je normaal twee chocoladerepen zou halen, haal er dan nu één en bijvoorbeeld een stuk fruit wat je lekker vindt/wilt proberen. En kijk eens wat een extra boterham tussen de middag of een schep meer groente/aardappels bij het avondeten doet.
Gerard
Ik heb zelf al vele jaren medicijnen die zwaar belastend zijn voor mijn lever. Om die reden eet ik regelmatig donkere chocolade (70-90%) die niet veel suiker bevat. Het is mij verteld dat dit goed hiervoor is. Ik heb zelf de illusie en de ervaring dat dit inderdaad lijkt te helpen. Mijn leverwaarden andere waarden bij de 3-maandelijkse bloedonderzoeken zijn nog steeds uitstekend. Wat ik overigens ook als een geschenk ervaar.