Loon doorbetalen als je in quarantaine zit

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Moet je werkgever als je in quarantaine zit al je uren doorbetalen?

Antwoord

Het loon krijg je tijdens de quarantaine meestal doorbetaald. Als je kan thuiswerken dan moet je dit doen en hebt dan recht op doorbetaling. Als thuiswerken niet mogelijk is, ook dan heb je recht op loon voor de afgesproken uren volgens je arbeidsovereenkomst.

Hierop is een uitzondering. Dat is wanneer je ervoor kiest om in coronatijd naar het buitenland te reizen en hiermee bewust het risico neemt dat quarantaine bij terugkomst verplicht is (of tijdens je verblijf in het buitenland verplicht is geworden). Dan is er geen doorbetaling van het loon tijdens de quarantaine, wanneer je niet kunt thuiswerken. Een optie is dan om in gesprek te gaan met je werkgever om bijvoorbeeld verlofuren/vakantiedagen op te nemen zolang de quarantaine duurt.

[Bron: rijksoverheid.nl]

Tags in dit artikel:

coronavirusjuridisch