Vrijen wordt irritant

Eleos / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 57 jaar en heb geen behoefte meer aan seks. Is dit normaal? Het aan mij zitten en vrijen vind ik irritant worden. Waarom weet ik echt niet. Ik hou wel van mijn man, maar heb alleen behoefte aan genegenheid. Soms voel ik mij wel bezwaard; mijn man heeft duidelijk veel meer behoefte. Ik geniet meer van het moment daarna om tegen hem aan te liggen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dat hangt er van af wat normaal gevonden wordt. Het is heel gangbaar. Sowieso is het gangbaar dat in langdurige relaties de behoefte aan seks bij de partners komt en gaat. Ook is het normaal dat de zin in seks bij het ouder worden wat afneemt of wat moeilijker aan te boren is.

Geen zin in seks hebben wil inderdaad helemaal niet zeggen dat iemand niet van zijn of haar geliefde houdt. Ook als er veel liefde is dan kan er zeker ook sprake zijn van verschillende behoefte op het vlak van intimiteit. Zoals bijvoorbeeld in uw geval – dat u van andere fases in het seksuele spel geniet, namelijk van na het vrijen, dan uw man, die kennelijk van het vrijen op zich houdt.

U vraagt of wat u voelt normaal is. Dat is vaak een vraag of iets mag, of iets ‘valide’ is, of iets serieus is te nemen. Bij seksualiteit is het juist heel belangrijk om opmerkzaam te zijn op de eigen gevoelens, daar aandacht aan te schenken en die serieus te nemen. Juist in de relatie. Dat kan best lastig zijn om te laten merken wat de wensen en verlangens zijn, de gevoeligheden, of pijn, angst, of irritatie. Vooral als het heel persoonlijk is en bij iemand die heel dichtbij is. En om dan te kijken of beider gevoelens aan bod kunnen komen.

Van seks genieten kan tot op hoge leeftijd. (Dit schrijf ik op omdat u uw leeftijd noemt op een manier die bij mij over komt alsof u wilt zeggen dat de behoefte voorbij is.) Op iedere leeftijd kunnen mensen van seks genieten. Om dat in samenspel met de ander te kunnen doen – dat vraagt aandacht en toewijding en een beetje durf. De vraag is meer of u dat zou willen, of u het zou willen willen.

Ik hoop dat u hier iets aan heeft. Het is dus heel normaal. Maar het hoeft niet altijd zo te blijven.

Els de Bruin

Eleos

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Nieuwegein
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

libidoseksualiteit in het huwelijk