Geen moreel gezag voor vijfde gebod

Ds. B.M. Meuleman / Geen reacties

Vraag

Mijn kinderen behandelen mij als een mislukkeling. Dit omdat ik gescheiden ben als gevolg van een verhouding met een andere vrouw. En als ik aan mijn ex-vrouw vraag of ze de kinderen toe wil spreken over het eren van je vader, dan zegt zij: “Ja, maar er staat nog meer. Verwek je kinderen niet tot toorn.” Valt daar ook scheiding ook onder?

Ik doe echt alles voor m’n kinderen, ik help ze overal bij. Mensen verklaren me voor gek omdat ik voor alles uit word gemaakt en vervolgens doe ik toch dingen voor ze. Daar ben ik vader voor, ondanks hun volwassen leeftijd. Het dat doet me veel verdriet. Hoe kan ik het beste met m’n kinderen in contact komen over het vijfde gebod?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik denk niet dat het aan u is om met uw kinderen in contact te komen over het vijfde gebod. Daarvoor hebt u momenteel geen moreel gezag en is uw spreken over het vijfde gebod weinig legitiem. Het doet mij denken aan de bekende gelijkenis van Jezus over de balk en de splinter. Ik zeg dit omdat mij opvalt dat u in uw vraag niet spreekt over de heilloze weg van overspel en echtscheiding die u gegaan bent (de balk). U geeft immers aan dat u als gevolg van een verhouding met een andere vrouw gescheiden bent. Dat is een overtreding van zowel het tiende gebod (gij zult niet begeren) als het zevende gebod (gij zult niet echtbreken). In uw antwoord mis ik het schuldbesef over de zondige weg die u gaat. Of kan het zijn dat echtbreuk en echtscheiding voor u zo vanzelfsprekend is dat u niet beseft dat dit een groot kwaad is in Gods ogen?

In ieder geval ziet u nu in de praktijk hoe ingewikkeld het wordt wanneer we Gods goede geboden verlaten en in de zonde leven. Het huwelijk als zegenrijke instelling van God, verankerd in de scheppingsorde en afspiegeling van het hemels huwelijk tussen Christus en Zijn bruidsgemeente, wordt stuk gemaakt en onteerd. Relaties tussen mensen wordt grote schade berokkend en dat geldt ook voor uw relatie met uw kinderen.

Door uw relatie met een andere vrouw hebt u in feite u zelf buiten spel gezet als vader van uw kinderen. De zonde trekt diepe sporen en maakt verhoudingen ingewikkeld. En hoewel uw kinderen respectvol met u dienen om te gaan, mogen ze als volwassenen hun eigen keuzes maken m.b.t. de vraag welke rol u nog in hun leven kunt spelen. U hebt hen en hun moeder waarschijnlijk groot verdriet aangedaan. Het is niet aan u om hen waar dan ook op te wijzen.

De enige raad die ik u kan geven is u te bekeren van uw zondige weg. U kunt onmogelijk verder gaan met een vrouw die niet uw wettige vrouw is. U moet schuld belijden tegenover uw wettige vrouw en uw kinderen. Bovenal moet u de Heere vragen om vergeving, verzoening en vernieuwing van uw zondige leven. Alleen dan is er misschien een mogelijkheid om tot verzoening te komen met uw ex-vrouw en uw kinderen. De Heere wil daarom gebeden zijn.

Gode bevolen,
Ds. B. M. Meuleman

Tags in dit artikel:

ouders erenoverspel