Liever mooi gebit dan fraaie trouwjurk

drs. G.H. Hoek / 7 reacties

Vraag

Mijn gebit is dusdanig lelijk dat een beugel mijn gezicht een stuk knapper zou maken. Ik ben nu 18+. Als kind mocht ik geen beugel, dat is een principe van mijn ouders. Zelf zou ik nu wel graag een beugel willen. Ik ga met de orthodontist overleggen welke opties er mogelijk zijn voor mij.

Het probleem is dat mijn ouders een beugel onzin vinden, er is geen enkel overleg of begrip. Dus als ik naar huis kom met een beugel in, dan heb ik een probleem. Maar als ik een onzichtbare beugel neem dan zullen ze ook wel zien dat mijn gebit verandert. Wat mijn ouders exact gaan doen of zeggen weet ik niet. Maar er gaat wel een hoop trammelant komen. Ik hoop tussen nu en 1,5 jaar te trouwen. Ik zou het dan voor die tijd graag mooi hebben. Heeft iemand een advies?

Antwoord

Beste,

Wanneer een beugel ter sprake komt wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen medisch noodzakelijk en enkel voor het mooi. Medische noodzaak is bijvoorbeeld een dreigende gehemelte beet (waarbij de ondertanden achter de boventanden in het tandvlees bijten en zo de levensduur van de boventanden bedreigen), extreme groeiafwijkingen of het genetisch missen van meerdere gebitelementen tegelijk. Toch zie ik ook een veel mildere indicatie als medisch zeer wenselijk. Scheve tanden zijn heel lastig zelf thuis en ook door ons schoon te houden. Hierdoor heb je vaker gebitsproblemen als gaatjes en zijn onze vullingen minder fraai. Het ontstoken tandvlees als gevolg van de gecompliceerde reinigingsmogelijkheden zal vaak leiden tot parodontitis en uiteindelijk gebitsverlies. Het is ook zo veel gemakkelijker gemotiveerd te blijven om je gebit netjes te verzorgen als je het mooi vindt en er geen negatieve gevoelens bij hebt.

Het rechtzetten van de tanden levert geen schade op aan het gebit. Het vraagt wel een flinke financiële investering.

Ik begrijp het verschil tussen het aandacht besteden aan een net kapsel en het streven naar een recht gebit niet. Waar zit het principiële verschil? Zoals ik boven heb geschreven heeft het tweede tenminste nog een duidelijk medisch gezondheidsvoordeel terwijl het eerste puur en alleen voor het oog van de ander is.

Het is mij meermaals opgevallen bij keurig verzorgde reformatorische mensen met nette kleren en een zeer verzorgd uiterlijk, dat ik zodra ik voorbij de lippen kijk, geconfronteerd wordt met verwaarlozing. Evenzo trouwens bij onze islamitische medemens heb ik dit ervaren. Het verbaast mij telkens. Het verzorgen van je lichaam stopt toch niet bij de buitenkant?

Verder bent u ouder dan 18 en kennelijk zelf in staat dit te betalen. Het is uw eigen keuze! Een religieus bezwaar is er niet. Het schaadt uw lichaam ABSOLUUT niet en uiteindelijk zal u op de lange termijn een veel gezonder gebit bezitten als de tanden recht staan.

Was u mijn dochter dan schonk ik u o zoveel liever een mooi recht gebit dan een fraaie trouwjurk. Dit is een plezier waar je dagelijks blij mee zal zijn de rest van het leven.

Met vriendelijke groet,
Drs. Henk Hoek

Lees meer artikelen over:

tandarts
7 reacties
kejak
Ik laat het tandartsadvies even aan de deskundige maar beste vraagsteller: Volgens mij heb je een heel ander probleem(erbij).
Ik ben diep verbaasd. Wat maakt dat jou ouders principiele bezwaren hebben tegen een beugel? Hebben ze ook principiele bezwaren tegen een kunstgebit?
En vervolgens: Wat maakt dat je uiteindelijk misschien er niet voor kiest een beugel te nemen omdat je de lijn van je ouders volgt?
Zoals ik je vraag lees heb je nu de keuze tussen je ouders met lelijk gebit of ruzie met een mooi gebit. Maar dit is een dilemma wat niet zou moeten bestaan en als het wel bestaat zou ik het gewoon ter sprake brengen met iedereen die het maar horen wil: familie, vrienden, de kerkenraad/dominee waar jullie de huwelijksdienst hebben etc. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen als een knipmes buigt voor het oordeel van je ouders. Dit heeft niets meer met het gehoorzaam willen zijn aan het vijfde gebod te maken.
Het probleem ligt bij je ouders. Als zij in het uiterste geval bijvoorbeeld niet aanwezig zijn op je bruiloft dan is dat hun verantwoording en keuze. Zoals het jou keuze is om een beugel te nemen; je bent meerderjarig, daar hebben zij niets over te zeggen.
En als dit al een probleem is, dan zou het zomaar kunnen dat er meer kwesties zijn waarin jullie botsen, ook nadat je eenmaal het huis uit gegaan bent en getrouwd bent. Dat kan bijvoorbeeld de kleur zijn van je kleding, ruzie omdat je meubels die je samen met je toekomstige man uitkiest niet hun smaak is, of dat je een toekomstig kindje geen doopjurk aan mag doen als het een jongetje is. Kortom, als dit speelt dan is het eind zoek. Je bent volwassen , je bepaalt binnen de grenzen van de Bijbel zelf je leven zoals zij dit nu ook voor henzelf bepalen. De Bijbel roept ons op om gehoorzaam te zijn aan onze ouders maar daarbij is past geen slaafse vrees. Blijf rustig maar wees duidelijk: vertel waarom je het toch doet en houdt voor ogen dat hun reactie daarop voor hun rekening is. Sterkte er mee!
bertje007
Als u mijn dochter was kreeg u een mooi gebit én een mooie trouwjurk.
sydneylover
In instemming met vorige antwoorden:

Je bent meerderjarig. Dus mag je helemaal zelf beslissen wat je met je lichaam (en dus je gebit) wilt.
Daar hebben je ouders domweg niets meer over te zeggen.

Mochten ze je onder druk willen zetten door de trouwjurk niet te betalen, nou dan geen (dure) trouwjurk. Desnoods een tweedehands. Je moet je niet laten chanteren!
tulp
Het lijkt mij verstandig om sowieso te wachten met trouwen tot je een beslissing als deze zelfstandig kunt nemen.
Zoals ik je vraag lees, ben je nog afhankelijk van het oordeel van je ouders, dus niet zelfstandig.
Zorg dat je zelf je beslissingen kunt nemen zodat je een gelijkwaardige relatie met je toekomstige man kunt hebben.
Dat is best moeilijk maar wel de moeite waard!
leene
@Tulp, ik lees niet dat ze niet zelfstandig een beslissing kan maken. Ze wil alleen niet al te veel trammelant met haar ouders zo vlak voor haar huwelijk. En dat snap ik wel. Maar ja ik vrees dat ze dit niet gaat voorkomen.
Inderdaad heeft een beugel niet alleen maar te maken met nog mooier dan mooi zijn maar ook met je gezondheid.
Vragenstelster: ik zou het antwoord van drs G.H Hoek laten lezen.
En weet je zeker dat ze een hoop trammelant gaan maken over een beugel zeker als je het zelf betaald?
Overigens zoek goed je verzekering uit ik weet niet of het bij 18plus nog uit de aanvullende verzekering gaat of dat je een tandarts verzekering moet nemen. Het is echt een hele dure grap.
Verder nog als advies, doe het nu, stel het niet uit.
Ik heb vroeger een beugel gehad, de orthodontie was toen nog niet zo goed ontwikkeld. Bijvoorbeeld alleen boven een beugel terwijl ze nu eigenlijk ook altijd de onderkaak mee corrigeren. Geen draadje achter mijn gebit na afloop van de behandeling. Mijn gebit is hierdoor nog steeds niet goed en weer voor een gedeelte in de oude stand teruggegroeid. Ben onlangs op mijn 50e teruggegaan maar kon niet meer behandelt worden omdat ik "uit de groei" ben. ( ja kon wel maar dan moest ik mijn kaak laten breken en het is niet duidelijk hoe goed dit allemaal gaat genezen)

Verder moet mij nog van het hart dat ik het echt buitengewoon bijzonder vindt waar mensen allemaal een principe van maken. Ik vraag me af waarop dit principe is gebaseerd. Ik zou een geld principe nog kunnen voorstellen maar als ze het zelf betaald en haar ouders doen nog moeilijk! wat een benepenheid.
Vragenstelster, als je niet veel verder komt en je bent zelf echt overtuigd dat je dit wil zou ik heel duidelijk zijn en grenzen aangeven.
"sorry pa en ma, ik wil jullie echt eren maar ik ben het niet eens met jullie mening op het gebied van orthodontie, lees het antwoord van de meneer Hoek, vindt je het nog niet goed, het spijt mij , ik bega geen zonde en voor mij is het belangrijk, ik ben 18 en betaal het zelf. Let's agree to disagree"
Ik hoop dat het meevalt voor haar.
Jess
Lijkt op mijn verhaal van 30 jaar geleden. 1 Ouder was vliegend tegen omdat ik hetzelfde lelijke gebit had. Ik blijf het een raar verhaal vinden, volgens de ortho moest ik eerst uitgegroeid zijn voordat ik een beugel kreeg. Dus vanaf mijn 18e pas een beugel gehad, alles zelf betaald. En heb verder geen gedoe gehad toen ik eenmaal de beugel had. Vaak wordt er veel gedreigd en valt het naderhand wel mee. Het is misschien wel jaloezie dat het in vroeger tijden niet mogelijk was?

Nu is mijn gebit zo lelijk en in dermate slechte staat dat de tandarts adviseert om er maar over na te denken om ongeveer alles er uit te laten halen. Terwijl ik elke dat 3 tot 4 x poetste.

Maar, toen ik trouwde had ik een stralend gebit!

Ik weet meerdere kinderen die geen beugel mogen want zo zijn ze geschapen en als je een beugel neemt zeg je eigenlijk: Heere ik ben niet goed genoeg zoals u mij gemaakt hebt.
Hetzelfde geldt bij make up en haar verven. Maar het haar mocht dan wel weer gepermanent worden. Want dan wordt de knot voller en mooier. Wie het snapt mag het zeggen.
Joke77
Een beugel is duur. En onverzekerde ouders moeten dat in elk geval volledig zelf betalen. Daar weet ik uit eigen ondervinding van. Ik kan me indenken dat als de ouders misschien onverzekerd zijn en het geld niet hebben, ze om die reden geweigerd hebben. Hoewel je als ouder dan nog alles op alles zou willen zetten om het toch mogelijk te maken, lijkt me. Weigeren uit oogpunt van de gedachte dat je nu eenmaal zo geschapen bent, is onzin. Je laat een kind dat scheel kijkt toch ook behandelen?