(...) Vaak hoor/lees je dat je moet blijven in de kerk waarin God je geplaatst h...

Ds. C.J. Droger / Geen reacties

Vraag

Zelf kom ik uit de Hersteld Hervormde Kerk. Door een verhuizing van woonplaats ben ik in de Ger. Gem. terecht gekomen, omdat er in die nieuwe plaats geen HHK was. Mijn vriend zit echter in de Christelijk Gereformeerde Kerk. We weten nog niet precies naar welke kerk we later moeten gaan. Vaak hoor/lees je dat je moet blijven in de kerk waarin God je geplaatst heeft. Welke kerk is dat echter? Is dat de kerk waar je ouders met je naartoe gingen of de kerk waar je in kwam door bepaalde omstandigheden? En in mijn geval: is dat dan de HHK of de Ger. Gem.? Of moet ik de man volgen in de kerk waarin hij zit of in de kerk die hij het beste voor ons vindt?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Bedankt voor je vraag! Ik typ mijn antwoord erop op 31 oktober, de dag waarop wij de reformatie van de kerk gedenken. Wat is er allemaal gebeurd in de 16e eeuw en wat is er allemaal op gevolgd? Inmiddels zitten we met een land waarvan de meeste inwoners onkerkelijk zijn. En met een kerkelijk leven dat bestaat uit vele kerkverbanden. En daar loop jij nu met je vriend tegenaan. Want inderdaad staan jullie voor de vraag: van welke gemeente worden we lid als we getrouwd zullen zijn?

Vroeger had je inderdaad de regel dat de vrouw haar man volgde in de kerkelijke keuze. Persoonlijk vind ik die regel zo gek nog niet. Het gaf in ieder geval een stukje duidelijkheid en overzichtelijkheid. Aan de andere kant zorgde het soms ook wel weer voor problemen en spanningen. Wat is in onze tijd het beste?

Mijn advies zou zijn om even af te wachten waar jullie zullen gaan wonen na de voltrekking van jullie huwelijk. In die woonplaats zullen jullie een gemeente moeten zoeken waar jullie je thuis voelen. En waar het Woord van God zuiver verkondigd wordt, de sacramenten overeenkomstig Gods Woord bediend en de kerkelijke tucht getrouw wordt gehandhaafd. Van zo'n gemeente zullen jullie lid kunnen worden.

Voor een van jullie zal dat waarschijnlijk betekenen dat je het kerkverband moet verlaten waarvan je lid was. Met het oog daarop is het verstandig om, als dat mogelijk is, het doen van belijdenis nog even uit te stellen. Je zou dat het beste kunnen doen in de gemeente waarvan je na je trouwdag lid wordt. Zo groei je er gelijk in, in de gemeente en krijg je je contacten die je echt nodig hebt. En zo voorkom je ook dat je opnieuw belijdenis moet afleggen, wat bijv. gevraagd wordt als je als belijdend lid uit een andere kerk lid wilt worden bij een Geref. Gemeente.

Hierover eerlijk met elkaar praten is erg belangrijk. En bij de keuze van je toekomstige woonplaats terdege in de gaten houden of jullie daar ook naar de kerk kunnen. Doe deze dingen biddend en in afhankelijkheid van de HEERE. Dan zal Hij jullie de weg wijzen en op de plek brengen waar Hij jullie wil hebben.

Gods zegen en leiding toegewenst!

Ds. C. J. Droger