Wedergeboren in Oude Testament

Ds. H. Polinder / 1 reactie

Vraag

Werden de mensen in het Oude Testament ook wedergeboren? Kregen zij ook de Heilige Geest in zich?

Antwoord

Je vraag raakt de verhouding tussen de gelovigen in het Oude Testament en Nieuwe Testament. Vanuit de diepe eenheid tussen deze beide testamenten kunnen we stellen dat ook de gelovigen in het Oude Testament op geen andere manier zalig zijn geworden dan de gelovigen in het Nieuwe Testament. De gelovigen in het Oude Testament zagen uit naar  en geloofden in de Christus, Die komen zou. De gelovigen in het Nieuwe Testament zien door het het geloof op de Christus Die gekomen is.

Ook de gelovigen in het Oude Testament zijn wedergeboren. De Heilige Geest was nog niet uitgestort, maar vanuit de hemel deed Hij Zijn werk en wederbaarde zondaren en deed hen zien op Christus die komen zou. De rijkdom van de Nieuwe Testament is dat de Geest vanuit de hemel op de aarde is uitgestort en woning maakt in het hart. Dat is een verschil met het Oude Testament, maar het is geen principieel verschil. David bad in Psalm 51: Vernieuw in het binnenste van mij een vaste geest en neem Uw Heilige Geest niet van mij.

Ds. H. Polinder

Tags in dit artikel:

wedergeboorte
1 reactie
MUS
In het OT lees je dat de Heilige Geest op mensen kwam, bij profeten, koningen (vgl. David in bovenstaande antwoord) en mensen met bijzondere opdracht (Bezaleel en Aholiab, richters e.d.).

In het NT (en dat is het geweldige na Pinksteren) komt de Heilige Geest in mensen wonen, en worden alle gelovigen 'gedoopt' tot profeet, priester en koning! En Die ons gemaakt heeft tot koningen en priesters Gode en Zijn Vader; Hem, zeg ik, zij de heerlijkheid en de kracht in alle eeuwigheid. Amen. (Op. 1:6)