Waar wil de Heere mij laten kerken?

Ds. J. van het Goor / Geen reacties

Vraag

Ben als kind bij hervormde ouders geboren. Niet door hen gedoopt. Toen ik volwassen was ben ik in de Rooms Katholieke Kerk (RKK) gedoopt. Ik miste nanelijk het belijdende element in 'onze' Nederlands Hervormde-gemeente. In de RKK heb ik moeten ontdekken niet in de vrijheid van de kinderen Gods te staan. Mijn Jacobs-tocht (als naar Laban) heeft me veel ellende gebracht.

Nu oriënteer ik me op de vraag: waar wil de Heere mij laten kerken? In de PKN vind ik moderniteit, de evangelischen/pinkstergroepen durf ik niet binnen. Wel 'geniet' ik enorm van het boek van F. F. Venema. Heeft u een handreiking?

Antwoord

Beste briefschrijver,

Na lezing van de vraag, heb ik de neiging te zeggen: Zoekt en je zult vinden. Maar heel serieus, bedoel ik het ook wel zo. Ga verder op je zoektocht, waarop de Heere je terug leidt. Nu uit het diensthuis. Op je vraag waar de Heere je wil laten kerken antwoord ik: Daar, waar de waarheid van het evangelie wordt gepreekt. Waar het in de prediking gaat om de eer van God in de verlossing van zondaren. Verlossing alleen door Christus.

Oriënteer je bij je woonplaats, of daar rechtzinnige prediking is. Ga niet shoppen: dan hier, dan daar. Een collega zei ooit eens tegen een ‘rondtrekkende’ broeder: Zwerfkatten worden niet vet. Die prediking van zonde en genade, prediking van ten dode gedoemden die tot leven mogen komen, kom je ‘zelfs’ (!) in de PKN tegen, waarin ik zelf ook predikant ben.

Ds. J. van het Goor

Lees meer artikelen over:

kerkkeuze