Rode adertjes op de wangen

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Mijn dochtertje van 6 jaar heeft hele rode wangen. Ze zijn niet schraal, maar je ziet kleine rode adertjes. Wat kan ik daar aan doen? Ik kreeg van mijn huisarts vette zalf. Op de pot staat niet wat voor soort zalf het is, maar het lijkt op vaseline. De rode kleur gaat niet weg en mijn huisarts zegt dat hij er niets aan kan doen. Wat denkt u ervan?

Antwoord

Ik vind het moeilijk om huid op papier te beoordelen. Kleine rode adertjes op de wangen zie je ook bij couperose. Ze worden teleangiectasieën genoemd. Een definitieve behandeling hiervoor is lasertherapie (deze wordt vaak niet vergoed) en volgens mij alleen bij volwassenen toegepast? Verder wordt er metronidazol voorgeschreven, maar wat het effect hiervan is, is onduidelijk.

Groeten, José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

medisch