Hartmedicatie en antidepressiva

drs. J. de Jongh-van Hoof / 1 reactie

Vraag

Ik slik hartmedicatie en medicijnen tegen angst en depressie. Kan ik daarnaast ook naproxen gebruiken tegen zere benen (waarschijnlijk hormonaal) of is dat gevaarlijk? Ik heb ook een licht tot duizelig gevoel na het toiletteren (ontlasting). Hoe kan dat en kan het kwaad?

Antwoord

1. Medicatie tegen angst en depressie en naproxen gebruik: Er zijn meerdere soorten antidepressiva – de meest voorschreven antidepressiva behoren tot de groep SSRI’s Wanneer je een SSRI gebruikt in combinatie met bijvoorbeeld naproxen bestaat er een kans op bijwerkingen. Bij gelijktijdig gebruik met SSRI's neemt de kans op gastro-intestinale complicaties toe (m.n. ouderen zijn hiervoor gevoelig). Daarbij moet je vooral denken aan maagklachten, maagzweren, maagbloedingen, misselijkheid en buikpijn. Het is dus niet verboden, maar voorzichtigheid is hier op zijn plaats.

2. Licht gevoel in het hoofd na toiletteren: Ik wil je hiervoor verwijzen naar deze site.

Groeten, José de Jongh

Lees meer artikelen over:

duizeligmedicijn
1 reactie
stedeling
Ter aanvulling:

1. Indien als hartmedicatie ook plastabletten (bijv furosemide, spironolacton of bumetanide) worden gebruikt is het af te raden om naproxen te gebruiken (verminderd effect plastabletten met kans op vocht vasthouden (oedeem)). Wanneer er sprake is van hartfalen is een NSAID, zoals naproxen, gecontraïndiceerd (absoluut verbod).
2. Als naproxen gebruikt mag worden in de beschreven situatie, is een PPI
( = maagbeschermer zoals omeprazol of pantoprazol) geïndiceerd.
3. Langdurig gebruik van een n alternatieve pijnstiller is af te raden. Overleg in zo'n geval met uw arts over een alternatieve pijnstiller/behandeling.