Erfelijke ziekten in familie

drs. W.H. Hoorn / Geen reacties

Vraag

De kans dat ik later ziek wordt is redelijk groot. In mijn familie zitten verschillende erfelijke ziekten waar ik best veel kans op heb. Mijn vader en moeder zijn beiden ziek. Ik weet hoe het is om als kind zieke ouders te hebben en zou dit mijn kinderen later niet graag aan willen doen. En als ik niet ziek zou worden is er natuurlijk altijd nog de mogelijkheid dat een van ons beiden een andere ziekte of een ongeluk krijgt o.i.d. En dat is nog maar één van de vele dingen die je kinderen kan overkomen in deze wereld... Het is een enorme verantwoordelijkheid als je kinderen mag krijgen.

Mijn vriend en ik hopen te gaan trouwen en we zouden ook graag kinderen willen. Is het verstandig om kinderen te krijgen als de kans er in zit dat mijn kinderen hetzelfde gaan meemaken als wat ik meegemaakt heb in mijn jeugd? Mag je er voor kiezen om om deze reden geen kinderen te krijgen?

Ook ben ik bang dat we later geen kinderen kunnen krijgen. We hebben allebei op seksueel gebied gezondigd. Samen, maar ook alleen. Vaak  ben ik bang dat we geen kinderen kunnen krijgen als straf voor deze zonden. Ik heb al heel lang een diepe kinderwens, we zouden graag kinderen krijgen als we straks getrouwd hopen te zijn, maar we beseffen wel dat dit niet zomaar iets is.

Ik hoop dat jullie deze vraag willen beantwoorden. Heb al tussen de andere antwoorden gezocht, maar nog niet echt een antwoord gevonden wat ook aansluit bij deze vraag m.b.t. ziekten van een man/vrouw.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Uit jouw vraag kan niet worden opgemaakt of jij over deze kwestie een arts hebt geraadpleegd. Wanneer dat niet het geval is zou ik jou ten zeerste willen aanraden om dit wel te doen. Het hoeft namelijk helemaal niet automatisch zo te zijn dat jij een aanleg voor een ziekte van je ouders hebt geërfd. En of dat wel of niet zo is kan waarschijnlijk door medisch onderzoek worden vastgesteld of uitgesloten. Dan heb je in ieder geval een antwoord op je voornaamste vraag. Maar dat kan ik je dus niet geven en daar moet je echt voor naar een medisch specialist. Dus waar het dit deel van jouw vraag betreft ben je gewoon aan het verkeerde adres.

Wat het andere deel betreft; het is inderdaad een grote verantwoordelijkheid om kinderen te mogen krijgen. En ja, er kan ons natuurlijk van alles en nog wat overkomen. Dat geldt niet alleen voor jou, maar voor iedereen. Het is helemaal niet verkeerd om goed over deze dingen na te denken en je te realiseren wat voor een grote verantwoordelijkheid de kinderzegen inhoudt, zeker in deze tijden. Het ware te wensen dat meer jonge mensen dit zouden doen. Maar je kunt dit ook overdrijven en bovendien kun je nooit alles voorzien. En of je gestraft zult worden met kinderloosheid voor je zonden weet je ook niet en ik al evenmin. Dat zal de toekomst, die wij dus beiden niet kennen, moeten uitwijzen.

Er kan in die toekomst veel op ons afkomen; en dat zowel in ons huwelijksleven als in ons gezinsleven. Maar het is nu eenmaal niet aan ons om onze toekomst te kennen. En wees daar maar blij om. Want een mens die zijn/haar toekomst weet is een hoogst ongelukkig mens, omdat zo'n mens niets meer te hopen en te verwachten heeft. Het is daarom ook niet voor niets dat de Bijbel ons leert dat onze tijden in Gods Hand zijn (Ps.31:16).

Maar je mag er hoe dan ook van uitgaan dat de Heere niet jouw ongeluk en dat van de kinderen die jullie misschien nog mogen krijgen op het oog heeft. Want wanneer onze tijden in Zijn hand zijn zal Hij ook altijd in alles voor ons willen voorzien en ons de kracht en de genade verlenen om het leven aan te kunnen. Daar mag je voor bidden en daar mogen jullie beiden voor bidden. Nu en ook in de toekomst. Waarin ik jou en jouw geliefde alle blijdschap toewens, die het mogen hebben van kinderen toch ook wel kan inhouden. En wat het meestal ook doet.

Hartelijke groeten,
Drs. W. H. Hoorn

Lees meer artikelen over:

erfelijkkinderwens