Omgaan met kinderen krijgen

J.P. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over het volgende. Wat is het verschil tussen mensen die getrouwd zijn, gemeenschap hebben maar bewust kinderloos willen blijven en een getrouwd stel dat elk jaar een kind krijgt en dan opeens niet meer, ondanks dat ze nog jong en gezond zijn? Graag deze vraag laten beantwoorden door iemand uit de Gereformeerde Gemeenten.

En de tweede vraag: is het in het licht van de Bijbel slecht om bewust geen kinderen te krijgen en wel gemeenschap hebben?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je stelt een vraag of binnen een huwelijk family planning (= door menselijk ingrijpen sturend bezig zijn met het krijgen van kinderen) geoorloofd is en zo ja of er een Bijbels/principieel verschil is tussen het voorkomen van een zwangerschap als er al een aantal kinderen zijn en als er nog in het geheel geen sprake is van kinderen en je het samen eigenlijk helemaal niet ziet zitten om kinderen te krijgen.

Als je op Refoweb zoekt op “family planning” en “bewust kinderloos” vind je deze vraag eigenlijk al eerder beantwoord.  Onder verwijzing naar deze artikelen zou ik het antwoord hierbij kunnen laten.

Laat ik er dit aan toevoegen: zelf heb ik eerder een vraag over bewust kinderloos te willen blijven beantwoord (met daarin ook de verwijzing naar de vraag 'Bewust kinderloos' beantwoord door ds. van Holten). Hieruit kun je leren dat hoewel in algemene zin de Bijbelse lijn is dat een levensstijl die bewuste kinderloosheid voorstaat moet worden afgewezen, er omstandigheden in een huwelijk kunnen zijn, die maken dat een echtpaar in biddende afhankelijkheid van de Heere tot een andere conclusie komt. Nooit mag een dergelijke beslissing uit gemakzucht of op een oppervlakkige manier genomen worden. Maar duidelijk is dat ieder mens heeft zijn eigen lasten en zorgen heeft en daar samen met zijn of haar echtgeno(o)t(e) voor het aangezicht van de Heere een weg in mag en kan vinden. Daar is geen blauwdruk van te geven.

Je vraag of het principieel verschillend is om aan geboortebeperking te doen  als er al kinderen zijn of als er geen kinderen zijn, hangt hiermee samen. De omstandigheden in een gezin kunnen (na de geboorte van een aantal kinderen) zo veranderen dat de draagkracht van de ouders of de medische situatie van met name de moeder het nemen van verantwoordelijkheid vereist. De Bijbel spreekt in dit opzicht er ook van dat de man “met verstand” bij zijn vrouw moet wonen (1 Petrus 3:7). Hoewel in mijn ogen er geen principieel verschil is (en daarom zou ik er geen absolute uitspraak over willen doen) maakt het wel verschil of je gebruik maakt van middelen die niet ingrijpen in het door God geschapen lichaam (natural family planning/periodieke onthouding en/of condoomgebruik) en middelen die dat wel doen (Pilgebruik/sterilisatie). Het laatste kan overigens een onvermijdelijke stap zijn als er om dwingende medische redenen geen kinderen meer mogen komen omdat de moeder een eventuele nieuwe zwangerschap menselijkerwijs niet zou kunnen overleven.

Dus Bijbels gezien zou het antwoord zijn (op de vraag of je aan geboortebeperking mag doen): nee (zie antwoord ds. van Holten hierboven), tenzij er dringende redenen voor zijn. Die dringende redenen kunnen er zijn voordat er kinderen geboren worden of ook nadat er al een aantal kinderen geboren zijn. In alle gevallen (in het krijgen van kinderen en in het niet krijgen van kinderen) is het van belang deze zaak biddend voor Gods aangezicht te brengen (zoals Izak deed in de tegenwoordigheid van Rebekka (Genesis 25:21)).

Bij alles wat we doen, ook in ons huwelijk,  geldt: doen we het met het oog op ons primaire levensdoel: God verheerlijken. Als we al onze ethische vragen eens beantwoorden tegen die achtergrond vallen heel veel van onze oneigenlijke antwoorden weg.

Daarbij moet ik hier nog wel zeggen dat een persoonlijk genot en de verheerlijking van Gods naam elkaar niet uitsluiten, maar elkaar juist versterken als we het in het juiste perspectief mogen zien. Ik kan mijn vrouw innig en hartstochtelijk liefhebben en daarin de Heere verheerlijken omdat ik weten, belijden en geloven mag dat ik haar van de Heere heb ontvangen. Je mag genieten van elkaar. Als je geniet van elkaar voor het aangezicht van de Heere in erkenning dat Hij het is die deze vreugde schenkt, dan geniet je dubbel (Psalm [berijmd] 144:7).

Gode bevolen,
J. P. van den Brink

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming