Vraag i.v.m. cyclus

dr. NN / Geen reacties

Vraag

Ik ben een meisje van 16 en zit al een tijdje met een vraag i.v.m. mijn cyclus. Ik weet dat het normaal is dat na de eerste menstruatie de cyclus onregelmatig kan blijven voor een bepaalde tijd. Maar ik heb mijn maandstonden nu toch al twee jaar en ik hou steeds de data bij wanneer de menstruatie start en eindigt. De lengte van de cycli verschillen nog steeds. Het is echt veruiteenlopend. Soms heb ik maar een periode van 17 dagen tussen twee menstruaties in en dan weer 43 dagen. En op internet lees ik ook dat de lengte van de menstruatie zelf van 4 tot 7 dagen is, en bij mij varieert ook de lengte van elke bloeding (soms zelfs tot 14 dagen). Vandaar mijn vraag of het wel normaal is en/of ik naar de dokter moet om het te laten onderzoeken?

Antwoord

In de eerste jaren na het begin van de menstruatie treedt er nog niet bij elke cyclus een eisprong (ovulatie) op. Om die reden is de hormoonhuishouding dan niet zo regelmatig als in de maanden dat er wel een meisprong optreedt. De volgende menstruatie kan dan lang uitblijven en/of heviger en langer zijn. Het onregelmatig zijn van de menstruatie komt heel vaak voor, vooral in de eerste vijf jaren na de eerste menstruatie.

Na het 20e levensjaar is de menstruatie bij de meeste vrouwen regelmatiger geworden, omdat er in ongeveer 8 van de 10 cycli een eisprong optreedt. Maar ook boven de twintig kan het nog voorkomen, dat de menstruatie een keer langer uitblijft, of vroeger komt. (Slechts ongeveer eenderde van de vrouwen heeft een cyclus van 28-30 dagen.)

Juist op jouw leeftijd komt door het voorkomen van cycli zonder eisprong dan ook vaak de daarbij horende langdurige menstruatie voor, die wel twee of drie weken kan duren, die ook wel "métrorrhagie des jeunes vierges" wordt genoemd.

Als je geen andere lichamelijke klachten hebt, kun je dus gerust nog afwachten, omdat de menstruatie in de meeste gevallen in de loop van de tijd regelmatiger zal worden.

Met vriendelijke groet.
Huisarts NN

Ps. Voor de meelezers

Onregelmatige bloedingen waar je in elk geval mee naar de dokter moet:

-Contactbloedingen (bloedingen na de gemeenschap)
-Bloedingen nadat je al in de menopause bent
-Tussenbloedingen op wisselende tijdstippen (dus geen ovulatiebloeding)
-Bloedingen tijdens de zwangerschap

Tags in dit artikel:

bloed(ing)menstruatie