Smartwatch

drs. A. Meijer / 5 reacties

Vraag

Onze dochter wil graag een smartwatch. Er zijn steeds meer kinderen die er een hebben. Zelf zijn wij als ouders erg terughoudend. Ze heeft al een smartphone en dan nu weer dit...

Weet iemand de voordelen en/of nadelen te benoemen? Kan het bijvoorbeeld kwaad om zo’n horloge altijd op de huid te dragen? Van veel bellen met een smartphone is bijvoorbeeld al gebleken dat het de kans op hersentumor vergroot. Het opbergen van de smartphone tussen de bh door vrouwen vergroot de kans op borstkanker. Hoe zit dat dan met zo’n smartwatch altijd op de huid? En dan nog de gevaren van het altijd aanwezige schermpje... Wie heeft nuttige informatie voor ons?

Antwoord

Beste ouders,

Als ik het goed begrijp hebben jullie verschillende vragen. Enerzijds lees ik bezorgdheid over de mogelijk verhoogde kans op tumoren door het gebruik van de smartphone en de smartwatch. Anderzijds vragen jullie ook nuttige informatie over schermgebruik.

Om met dit laatste te beginnen: hier is best wel wat over geschreven. Ook op Refoweb. Ik zal er daarom verder niet op ingaan. Zinvolle lectuur is bijvoorbeeld: “Pelgrim in Medialand” (van S. de Bruijn e.a.) en “Gezond online” (van L. van der Tang e.a.).

Het is terecht dat jullie ook aandacht hebben voor de medische kant van smartphone- en smartwatchgebruik. Los van de (mogelijk) nadelige mentale aspecten van smartphonegebruik zijn er ook zorgen over de effecten van radiofrequente straling door smartphones (en smartwatches) op lange termijn.

De oorzakelijke relatie tussen tumoren en radiofrequente straling van smartphones is niet bewezen, maar dat is ook lastig. Toch zijn er wel aanwijzingen voor. En andersom is er geen hard bewijs dat er geen verhoogde kans op tumoren bestaat. Daar zal meer lange termijnonderzoek voor nodig zijn. Tot die tijd blijft voorzichtigheid het devies.

Met vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

5 reacties
Iboi
Ik (32) heb sinds kort een smartwatch en ik vind het zo leuk dat ie je stappen telt, bijhoudt hoe je slaapt, je menstruatiecyclus staat erin. Je kan er ook berichten op ontvangen, dezelfde als op je smartphone, maar die lees je dan op je telefoon. Je kan er voor kiezen om de signalen uit te zetten als je gaat slapen of op een ander moment niet gestoord wil worden. Ik vind een smartwatch niet gevaarlijker dan een smartphone als het gaat om wat je tegen komt op internet of hoe vaak je online bent (in het begin ben je er wel drukker mee omdat je m gast ontdekken en instellen). Ik heb zelf de smartwatch gekozen omdat ik te zwaar ben en het leuk is dat het horloge je stimuleert om te bewegen. De smartwatch registreert je (sport)bewegingen en dat motiveert.

Tsja, het is wel goed dat uw dochter weet dat er mogelijk gevaren zijn door de straling. Dat ze zelf een keuze kan maken.

Ik vind de leeftijd van uw dochter ook wel uitmaken. Het zijn best prijzige horloges (zelf voor laten werken). Ik snap wel dat ze het leuk vindt, het is populair op dit moment. Ik denk dat het goed is om erachter te komen waarom ze m graag wil. Is dat vanwege sport (dan misschien een gewone stappenteller kopen?) of voor de menstruatiecyclus (bijhouden op leuke kalender?). Ik vind het ook wel een echte vraag voor een ouder van een puber(?), ik wil u daar niet mee beledigen. Maar ik denk dat een kind ergere dingen kan kiezen of doen dan een smartwatch kopen.
mortlach
Het idee dat de "straling" van een gsm schadelijk zou zijn, is al zo oud als die krengen zelf. Toch heeft iedereen er eentje in zijn zak zitten (soms al 20 jaar) en het aantal gevallen van teelbalkanker is de afgelopen jaren toch niet explosief toegenomen?

De tests die wetenschappers doen waaruit blijkt dat het bijvoorbeeld schadelijk is voor je hersenen, is de zender rechtstreeks op de hersenen van proefdieren plakken (zonder schedel ertussen) en dan 24 uur per dag maximaal laten stralen. En ja, dan blijkt het wel eens fout te gaan. Maar het blijkt ook dat onze schedel dik genoeg is om al die straling tegen te houden.

Een wifi-modem/-router zendt dezelfde straling uit en daar hoor je nooit iemand over.

Over het gebruik en de verleidingen van zo'n smartwatch wil ik niks zeggen. Maar als je het op het stralingsargument wilt gooien, dan zou ik zeggen dat je een stuk kritischer moet zijn over de bronnen waar je je informatie vandaan haalt. Houd het bij gerenommeerde instituten en wetenschappelijke instanties en laat je niet te gauw gek maken door zaken die je via-via hoort.

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/expert-answers/cell-phones-and-cancer/faq-20057798
ajm456
Ik heb gisteren voor onze jongste er één besteld en de smartwach is net binnen gekomen.

De reden van aanschaf is dat je precies kan zien waar hij is als hij aan het buitenspelen is dit geeft wat meer rust..

Hij draagt ook gehoorapparaatjes en het geeft ons meer rust als hij kan laten weten als er hulp nodig is.
sydneylover
Ik heb sinds een half jaar ook een smartwatch. Als man heb ik weinig interesse in het bijhouden van de menstruatiecyclus maar dit terzijde..
Het is met name een leuke gadget. Stappen tellen, bloeddruk, hartslag, aantal trappen, dat soort dingen.
Je kunt er mee betalen, bellen, je whatsapp lezen en je email. Dat zijn voor mij handige opties, als zijn ze allemaal van de categorie 'nice to have'. Voordeel is dat je minder vaak naar je telefoon grijpt.

Mijn kinderen (tussen 12 en 23) hebben geen van allen een smartwatch, maar ik zou ze beslist niet tegenhouden mochten ze er een willen. De genoemde risico's op zaken als tumoren enzovoorts verwijs ik naar het rijk der fabelen. Mochten die risico's er al zijn, dan zijn ze verwaarloosbaar. Zoveel heeft bijna 30 jaar wifi- en gsm techniek inmiddels wel duidelijk gemaakt.
cross
https://www.nu.nl/17877/video/zo-dacht-men-in-1999-over-mobiele-telefoons.html