Met de pil beginnen

drs. A. Meijer / 2 reacties

Vraag

Mijn vriend en ik gaan eind september trouwen. We willen heel graag kinderen, maar niet gelijk. We hebben het er veel over gehad samen en besloten dat ik toch maar eerst de pil ga proberen. Dat vind ik best moeilijk, omdat ik er al best veel 'spookverhalen' over heb gelezen op internet. Ik ben nu alvast begonnen, zodat eventuele bijwerkingen minder zijn als ik ga trouwen. Nu zei de huisarts dat je het best kunt beginnen met de pil op de dag dat je ongesteld bent geworden. Als je daarna pas begint, is het 'onbetrouwbaar'. Ik was net ongesteld geweest, dus dat zou betekenen dat ik nog drie weken zou moeten wachten voor ik zou kunnen beginnen. En dat zou weer betekenen dat ik veel korter de tijd heb om mijn lichaam voor het trouwen al wat aan de hormonen te laten wennen. Ik ben dus maar gewoon begonnen. Maar nu vraag ik mezelf af: wanneer wordt het dan nu betrouwbaar? Als ik drie weken de pil slik en dan een week stop en dan weer gewoon begin, zoals de bedoeling is? Kan ik er dan daarna van uitgaan dat ik 'onvruchtbaar' ben? Of is het beter dat ik er toch nog even mee stop en dan wacht tot de eerste dag van mijn volgende ongesteldheid?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragenstelster,

Als je na de menstruatie start met de pil moet je ervan uit gaan dat deze de hele eerste maand niet betrouwbaar is. In jouw geval is het dus niet erg om door te gaan met de pil, aangezien jouw bruiloftsdag eind september is.

Een hele fijne bruiloft gewenst!

Ps. Het is misschien overbodig te melden, maar je weet toch dat er ook nog andere anticonceptiemiddelen zijn?

Vriendelijke groet,
A. Meijer

drs. A. Meijer

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Ouderkerk aan de Amstel
  • Status:
    Actief

Tags in dit artikel:

de pilvruchtbaarheid
2 reacties
yvon
* reactie verwijderd door Refoweb *

<i>Reageren op een antwoord is mogelijk mits de reactie iets toevoegt en niet in strijd is met het antwoord van de deskundige. Vraagstellers zijn niet gebaat bij tegenstrijdige reacties en bovendien vinden we het ongepast ten opzichte van de deskundige die zijn/haar vrije tijd ter beschikking stelt om onze bezoekers te helpen. Voor discussies is er het forum.</i>
Cloudsadmirer
Joehoe,
Hoeveel mensen de pil ook gebruiken, en wat voor fantastische anticonceptiemethode het ook is, het blijft op een onnatuurlijke manier ingrijpen in je hormoonhuishouding. Ik vind het daarom verstandig van de vraagstelster dat ze niet lukraak de pil gaat slikken (omdat zoveel mensen dat doen) maar dat ze er juist kennis over verzameld. Alleen op die manier kun je een bewuste keuze maken wel/niet. Vraagstelster: fijne trouwdag!