Gods rechtvaardigheid en Zijn barmhartigheid (2)

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Een vervolgvraag over Gods rechtvaardigheid en barmhartigheid naar aanleiding van de geschiedenis van de voorbede van Abraham. De vraagsteller gaf aan dat hij worstelde met de gedachte dat God makkelijk kon beloven dat Sodom en Gomorra zouden blijven bestaan omdat Hij toch wel vooruit wist dat er geen rechtvaardigen waren. Hoewel begrijpelijk, heb ik bij deze geschiedenis precies het tegenovergestelde. Stel dat er wel het vereiste aantal rechtvaardigen waren geweest in Sodom en Gomorra, dan hadden die steden dus kunnen blijven bestaan inclusief alle daar toen heersende zonden? Zie ik dit goed? En zo ja, hoe moet je dat dan duiden ten opzichte van Gods rechtvaardigheid en/of barmhartigheid?

Antwoord

Beste vragensteller,

Als het vereiste aantal rechtvaardigen wel aanwezig was geweest, was de ondergang niet over deze steden gekomen. Waarom niet? Omdat God dat had beloofd aan Abraham en God houdt zich aan Zijn belofte. Ook dat hoort bij Gods rechtvaardigheid, dat Hij betrouwbaar en geloofwaardig is. God volvoert in Zijn rechtvaardigheid niet alleen Zijn bedreigingen maar zeker ook Zijn beloften.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink