De retraite van Paulus

Ds. W. C. Meeuse / Geen reacties

Vraag

Wat heeft Paulus in de eerste drie jaar na zijn bekering gedaan? Ik hoorde pasgeleden dat hij al die tijd de woestijn in is gegaan en pas na drie jaar het Woord ging verkondigen, maar ik kan dat nergens vinden.

Antwoord

De bekering van Paulus beschrijft Lukas in Handelingen 9. In Damascus ontmoet hij Ananias en blijft hij enkele dagen bij de discipel in Damascus (Hand. 9:19). Hij bracht mensen in verwarring door aan te tonen dat Jezus de Christus is. Na veel dagen (hoeveel?) vlucht hij weg uit Damascus (door een mand over de muur neergelaten; Hand. 9:25). In Jeruzalem gekomen geloofden de discipelen eerst niet dat Saulus zo veranderd was. Maar hij ging met hen in en uit (Hand. 9:28). Toen men zag dat zijn leven in gevaar was, stuurden ze hem naar Tarsus (Hand. 9:30).

Nu vertelt Paulus zelf zijn bekering ook enkele keren. Dat schrijft Lukas in Handelingen 26: 12-18 als Paulus zich verdedigd tegenover koning Agrippa. Zelf schrijft hij hierover aan de Galaten (Gal. 1:15-24). Daar schrijft hij dat hij niet naar Jeruzalem ging maar naar Arabië en later weer terug naar Damascus. Dit vermeldt Lukas echter niet. Drie jaar was hij in Arabië (Galaten 1:17-18). Dan gaat hij naar Jeruzalem. Daar heeft hij Petrus bezocht en is vijftien dagen bij hem gebleven. Hij ontmoette ook Jakobus. Deze ontmoeting moet wel dezelfde zijn als die in Hand. 9:26-29) wordt beschreven. Het is dus duidelijk dat Paulus direct in Damascus het evangelie verkondigde.

Wanneer hij nu precies voor het eerst in Jeruzalem kwam na zijn bekering, is niet geheel duidelijk. Hij spreekt er wel over dat hij na veertien jaar weer in Jeruzalem was (Gal. 2:1).

Het is ook een grote omwenteling die in zijn leven plaats vond. Dat hij drie jaar in de woestijn nodig had om tot “bezinning en inkeer” te komen is niet geheel vreemd. Zo’n ‘retraite’ komen we meer tegen in de Bijbel. Mozes was zelfs veertig jaar in de woestijn voordat hij naar farao ging. Jezus was veertig dagen in de woestijn, waar Hij door de satan werd verzocht.

Ds. W. C. Meeuse

Tags in dit artikel:

paulus