Bijna verkering met een 19-jarige jongen

Ds. A. de Lange / Geen reacties

Vraag

Ik heb bijna verkering met een 19-jarige jongen. Ik ben 14 en we zijn beiden christelijk. Mijn ouders zijn heel erg tegen onze verkering vanwege het grote leeftijdsverschil. Is dat echt verkeerd? Wat moet ik tegen ze zeggen?

Antwoord

Een leeftijdsverschil van vijf jaar in een huwelijk is in het algemeen geen groot probleem. Het gebeurt zo vaak dat een man en vrouw niet precies even oud zijn. Het verschil is ook weer niet zo groot dat echtgenoten tot verschillende generaties behoren. Wordt het wel dermate groot, dan is het om verschillende redenen minder aan te raden om tot een huwelijk te komen.

Al is een leeftijdsverschil van vijf jaar in een huwelijk niet zo groot, op jullie leeftijd kan een verschil van vijf jaar wel heel groot zijn. Iemand van 19 heeft gemiddeld genomen de ontwikkeling naar het volwassen worden, met de puberteit en allerlei schommelingen en wisselingen die daar vaak bij komen grotendeels doorgemaakt. Iemand van 14 zit daar gewoonlijk nog middenin. Ondanks dat de lichamelijke en romantische aantrekkingskracht naar elkaar toe groot kan zijn, is het vaak toch wat moeilijker om op een volwaardige manier gesprekken en communicatie te hebben. En die zijn toch het allerbelangrijkste van een relatie. Het is meestal niet zo gemakkelijk om wat afstand van jezelf te nemen en dat objectief te beoordelen. Toen ikzelf jong was, vond ik mezelf de meeste jaren ook volwassener, als dat ik achter gezien geweest ben. Het is natuurlijk mogelijk dat je vriend wat laat is in zijn ontwikkeling, en dat jij er erg vroeg in bent. Dat brengt jullie dan dichter bij elkaar. Maar dat kan ik niet beoordelen.

Eerlijk gezegd kan ik je ouders om genoemde reden wel begrijpen in het feit dat ze vanwege het leeftijdsverschil van 19 en 14 bezwaren hebben tegen jullie verkering. Gezien het feit dat je, gezien je leeftijd, nog veel jaren te gaan hebt aleer je werkelijk zou kunnen trouwen, zou ik je aanraden om bijvoorbeeld de eerste twee jaar nog wat rustig aan te doen met jullie relatie. Als je 16 bent, ben je er nog steeds vroeg bij, maar ben je toch wat verder in de groei naar de volwassenheid. Houd ondertussen jullie relatie gewoon vriendschappelijk en noem het geen verkering. Probeer beiden ook tijd te steken in het onderhouden van contacten met een eigen vriendenkring. Dat is ook belangrijk. Als jullie echt veel voor elkaar voelen zul je er over twee jaar nog voor elkaar zijn, om met verkering te beginnen. Als hij niet op je wil/kan wachten, is dat waarschijnlijk een aanwijzing voor het feit dat jullie leeftijdsverschil inderdaad een probleem is, en dat je bij hem niet de kans krijgt om degene te zijn, die je gezien je leeftijd moet zijn.

Misschien had je liever een wat ander antwoord gehad. Maar ja, het is niet anders. Een paar dingen weet ik wel: Op iets goeds kun je wachten. En wachten op iets goeds is de moeite waard. En van leren wachten op iets wordt je een sterker en bewuster mens.

Ik wens je sterkte van God toe. Vraag Hem ook om je te helpen! En fijn dat de jongen waar je om geeft ook christelijk is. Samen God dienen in je leven is het ideaal dat we voor ogen mogen houden.

Lees meer artikelen over:

leeftijdsverschil