Bekeert u - God bekeert jou

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarschijnlijk is hier heel discussie over en is er ook al een aantal vragen over gesteld, maar toch blijft het in mij rondspoken. Het gaat om de bekering. Het is aan de ene kant alles van God en niets van ons, maar aan de andere kant moeten wij ons bekeren en niet God. Er staat “bekeert u” en niet “God bekeert jou.”

En ook wordt er gezegd dat we zelf niets moeten doen om zalig te worden, maar wij moeten toch ons zelf bekeren? Of God moet het doen en wij kunnen alleen maar smeken. God weet nu al wie naar Hem toe komt en wie niet en wie er behouden zijn en gaan worden en welke niet. Veelal legt men er zich moedeloos bij neer omdat God al mensen heeft gekozen en ja misschien zit ik daar helemaal niet tussen, dus waarom zou ik moeite gaan doen. Zo’n soort instelling heb ik al vaak gehoord of gelezen.

Antwoord

Soortgelijke vragen en hun antwoorden kun je vinden onder de tags 'Lijdelijkheid', Verantwoordelijkheid' en 'Uitverkiezing'