De vier oefeningen bidden

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Wij zijn katholiek. Waarom moet ik iedere avond voor het slapen gaan op m’n knieën om de vier oefeningen te bidden?

Antwoord

Tja, dat is een goede vraag. We zijn erg benieuwd van wie dat moet en wat dat precies inhoudt. Van ons hoeft het niet in ieder geval. En ook niet van onze drieënige God. Hij wil aanbeden worden in geest en in waarheid. Het gebed moet opkomen uit je hart en je doet je niet beter voor dan je bent. Zie verder deze antwoorden:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/14897/oprecht-bidden

www.refoweb.nl/vragenrubriek/27689/verkeerd-bidden

www.refoweb.nl/vragenrubriek/5671/wanneer-bid-je-nu-echt-

3 reacties
hans0166
Vind het een beetje erg gemakkelijk antwoord. De inhoud van waar de vraag inhoudelijk om gaat is niet eens bekend bij de beantwoorder.
Daarnaast een gemiste kans om uitleg over "gebed uit het hart".. het is namelijk iets heel anders dan de emotionele inhoud die tegenwoordig nogal opkomt, vooral door evangelische invloeden.
En zomaar een noot: ook Calvijn was geen tegenstander van formuliergebeden.
kip
vragensteller,
vraag het uw pastoor. Hij zal u een goed antwoord geven.
een antwoord waar u om vraagt
en...wilt u mij eens zeggen,wat die vier oefeningen zijn.
dus wat u dan zegt. voor het slapen gaan.
ik ken alleen het onze Vader en het weesgegroetje.

vraag maar aan de Heere Jezus of Hij voor u wilt bidden,en u het bidden wilt leren.
zeg maar dat u het niet kan,niet weet,alleen voor zulke zal de Heere t u leren hoor.[zo moet ik t ook doen]Want ons hart is van nature boos,wij zijn zondaren nl. dat weet u ook wel.
t zou ook heel nuttig zijn om Calvijn te lezen,heel goed voor t zieleleven
Omega
@hans0166 Het helpt als je eerst de bijgevoegde urls leest alvorens te reageren ;-)